مطالب عمومی سری اول

۷ کشور قدرتمندی که دارای ناوگان زیردریایی با قابلیت حمل موشک بالستیک هستند

زیردریاییایی که توانایی حمل موشکای بالستیک رو داشته باشن مطمئن ترین و قابل اتکاترین وسیله دریایی واسه مقابله با تهدیدات هسته ای دشمن به حساب میان. این زیردریاییای قوی می تونن موج اول حمله هسته ای دشمن رو تاب آورده و بدنبال اون وارد عمل شده و حمله دوطرفه بکنن. این غولای ترسناک زیر دریا در عمق اقیانوسا مخفی مونده و در هر شرایطی از دید دشمن دور می مانند و همیشه واسه انجام ماموریتای اضطراری در حالت آماده باش هستن. تا اوایل دهه ۱۹۸۰، تنها ۴ کشور در جهان صاحب زیردریاییای هسته ای با توانایی حمل موشک بالستیک بودن: دو ابر قدرت اون وقتی یعنی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا و بریتانیا و فرانسه.

در سال ۱۹۸۷، چین بعد از به آب انداخته شدن اولین زیردریایی کلاس «ژیا» (Xia) به پنجمین کشور دارای این تکنولوژی پیشرفته تبدیل شد و اینجوری اولین زیردریایی با توانایی حمل موشک بالستیک در آسیا طراحی و ساخته شد.
چند سال پیش هم ۲ کشور دیگه تونستن به باشگاه پنج عضوی کشورای دارای این تکنولوژی ملحق شن: هند با اولین فروند از زیردریاییای کلاس «آریهانت» (Arihant) و کره شمالی هم با زیردریایی کلاس «سینپو» (Sinpo) یا «گوری» (Gorae) که یه زیردریایی دیزلی- الکتریکی با توانایی حمل موشک بالستیکه.

نیروی دریایی آمریکا الان بزرگ ترین ناوگان زیردریاییای حامل موشک بالستیک رو در اختیار داره که ۱۴ فروند زیردریایی هسته ای ۱۸٫۸۰۰ تنی با توانایی حمل موشک بالستیک کلاس «اوهایو» (Ohio) رو شامل می شه.
فرانسه و بریتانیا هم هر کدوم ۴ فروند زیردریایی با اینجور تکنولوژی قدرتمندی در اختیار دارن که نمونه های فرانسوی واسه کلاس ۱۴٫۳۰۰ تنی «ترایمفانت» (Triomphant) و نمونه های بریتانیایی واسه کلاس ۱۵٫۹۰۰ تنی «ونگارد» (Vanguard) هستن.

همه زیردریاییای آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی نامبرده از نوع هسته ای بوده و بزرگ ترین زیردریاییایی هستن که تا حالا به وسیله این کشورها ساخته شدن. زیردریاییای کلاس اوهایو آمریکا و کلاس ونگارد بریتانیا همه به موشکای ترایدنت ۲ مجهز هستن که زیردریاییای نامبرده به ترتیب هر کدوم ۲۴ و ۱۶ فروند از این موشکا رو با خود حمل می کنن. هر کدوم از این موشکای ترایدنت ۲ حامل ۸ تا ۱۲ کلاهک فرعی با توانایی پرتاب جداگونه MIRVه که تا ۷٫۵۰۰ مایل (۱۲٫۰۰۰ کیلومتر) برد دارن. هر فروند از زیردریاییای کلاس ترایمفانت فرانسوی ۱۶ موشک M51 حمل می کنن که هر کدوم از این موشکا حامل ۱۰ کلاهک با توانایی پرتاب مستقله که بردی بالغ بر ۶٫۲۰۰ مایل (۹٫۹۰۰ کیلومتر) داره.

نیروی دریایی روسیه هم دارای یه ناوگان زیردریایی با توانایی حمل موشک بالستیکه که از ۴ فروند زیردریایی ۲۴٫۰۰۰ تنی کلاس «بوری ۱» (Borei I) (چهارمین و اصلی ترین زیردریایی این کلاس با نام «کنیاز ولادیمیر» (Knyaz Vladimir) قراره سال الان به آب انداخته شه)، ۶ فروند زیردریایی ۱۸٫۲۰۰ تنی کلاس «دلتا ۴» (Delta IV)، یه زیردریایی تازگیاً بازسازی شده کلاس دلتا ۳ به نام «ریازان» (Ryazan) و آخرین زیردریایی از نسل بزرگ ترین زیردریاییای ساخته شده به دست بشر؛ زیردریایی کلاس «تایفون» (Typhoon) با نام «دیمیتری دونسکوی» (Dmitriy Donskoy) تشکیل شده.

زیردریایی دونسکوی به عنوان یه پلتفرم آزمایش موشکی واسه زیردریاییای نسل جدید «بولاوا» (Bulava) استفاده می شه.
زیردریاییای کلاس تایفون با وزن آویزون در آب ۴۸٫۰۰۰ تن بیشتر از ۲ برابر وزن کلی یه زیردریاییای کلاس اوهایوه اما هر کدوم از اونا نسبت به نمونه آمریکایی ۴ موشک بالستیک کمتر حمل می کنن.

زیردریاییای کلاس بوری ۱ و ۲ هر کدوم ۱۶ موشک بالستیک زیردریایی پرتاب بولاوا حمل می کنن که گرون ترین پروژه تسلیحاتی تاریخ روسیه به حساب اومده و هر کدوم حدود ۶٫۲۰۰ مایل (۹٫۹۰۰ کیلومتر) برد داشته و به ۶ تا ۱۰ کلاهک با توانایی پرتاب جداگونه MIRV مجهز هستن. ۷ فروند زیردریایی دلتا ۳ و ۴ هم هر کدوم ۱۶ موشک بالستیک زیردریایی پرتاب قدیمی «سینوا» (Sineva) حمل می کنن که هر کدوم از این موشکا هم ۸ کلاهک با توانایی پرتاب جداگونه MIRV با برد حداکثری ۵٫۱۰۰ مایل (۸٫۱۶۰ کیلومتر) داره.
می گن که موشکای سینوا با استاندارد جدید «لینر» (Layner) مجهز شدن که یه سیستم اشتقاقی پیشرفته از موشکای مذکوره که تا ۱۲ کلاهک جداگونه متفاوت رو می تونه حمل کنه.

بخوانید :   ۱۰ بازیگر سبک متد اکتینگ که برای ایفای یک نقش‌ دست به کارهای دیوانه‌واری زدند [قسمت اول]

ناوگان زیردریاییای با توانایی حمل موشک بالستیک چین از دستکم ۴ و شاید هم ۶ فروند زیردریایی کلاس «جین» (Jin) یا «Type 094/094A» و هم اینکه تنها زیردریایی کلاس «ژیا» (Xia) یا «Type 092» تشکیل شده.
بعضی از منابع نظامی گزارش دادن که یه نمونه دیگه به نام «Type 092G» در ناوگان زیردریاییای چین هست که ترکیبی از دو زیردریایی اصلیه. هم اینکه چین دارای یه زیردریایی کلاس «ژینگ» (Qing) یا «Type 032» است؛ یه زیردریایی دیزلی- الکتریکی که حالا به عنوان یه پلتفرم پرتاب موشک واسه نیروی دریایی چین استفاده میشن.

می گن که این زیردریایی بزرگ ترین زیردریایی جنگی غیراتمی دنیاس که وزن شناور اون به ۶٫۶۲۸ تن و طول اون به ۳۰۵ فوت (۹۳ متر) می رسه. این زیردریایی بزرگ به تعدادی لانچر اژدر ۵۳۳ تا ۶۵۰ میلیمتری، ۲ تا ۳ مخزن موشک و ۴ لانچر افقی واسه موشکای کروز، موشکای ضد کشتی و موشکای ضد زیردریایی در بخش جلویی خود مجهز شده.
زیردریایی نامبرده هم اینکه تکنولوژیای جدیدی مانند اژدرها و موشکای جدید، دستگاه ها بدون سرنشین زیر دریا و لوازم مدرن دیگه رو به صورت آزمایشی و با موفقیت مورد استفاده قرار داده.

هند و کره شمالی هم تازه وارده های کلوب اختصاصی زیردریاییای با توانایی حمل و پرتاب موشکای بالستیک هستن. زیردریایی ۸٫۰۰۰ تنی آریهانت در سال ۲۰۱۶ به ناوگان نیروی دریایی هند ملحق شد که اولین زیردریایی هند در این کلاس بوده و به طور کامل در این کشور طراحی و ساخته شده.
این زیردریاییا می تونن تا ۱۲ فروند موشک «کا-۱۵» رو در ۴ لانچر خود حمل کنن که هر کدوم از اونا به یه کلاهک با برد ۴۶۶ مایل (۷۴۵ کیلومتر) یا ۴ موشک «کا-۴» با برد ۲٫۱۷۴ مایل (۳٫۴۷۸ کیلومتر) مجهز هستن. زیردریایی دوم کمی بزرگ تر از نمونه اول بوده و سال ۲۰۱۸ به ناوگان دریایی این کشور پیوسته س که ۸ لانچر موشک داشته و تا ۸ موشک کا-۴ یا ۱۲ موشک کا-۱۵ رو حمل می کنه.

زیردریایی ۱٫۷۰۰ تنی کلاس «سینپو»، بزرگ ترین زیردریایی طراحی و ساخته شده در نیروی دریایی کره شمالیه. این زیردریایی کوچیکترین نمونه در میان زیردریاییای با توانایی حمل کلاهک هسته ای در جهان و تنها مورده که فقطً از نیروی محرکه دیزلی استفاده می کنه.
تنها یه فروند از این زیردریایی در حال انجام خدمت دیده شده که دارای یه سیلوی پرتاب در برج هدایته. موشکای بالستیک «KN-11» که به وسیله این زیردریایی حمل می شن بین ۷۴۵ تا ۱٫۵۵۰ مایل (۱٫۲۰۰ تا ۲٫۵۰۰ کیلومتر) برد دارن.

یه زیردریایی دیگه که به وسیله مقامات آمریکایی «سینپو-سی» نامیده می شه تازگیاً به وسیله سرویسای امنیتی این کشور شناسایی شده که بزرگ تر از نمونه قبلی بوده و ً وزن غوطه ور شده اون بیشتر از ۲٫۰۰۰ تن میشه و به احتمال فراوون توانایی حمل بیشتر از یه موشک بالستیک رو داره.
اطلاعات بیشتری در مورد این زیردریایی وجود نداره.

ناوگان مخوف و پرتعداد زیردریاییای روسیه؛ از «بوری» هسته ای تا «کیلو» دیزلی

نگاهی به داخل یکی از خطرناک‌ترین زیردریایی‌های آمریکا: یواس‌اس جون وارنر

اژدر فوق سنگین «اسپیرفیش»؛ غول خراب کننده زیردریاییای بریتانیایی

گذشته زیردریاییای نظامی اولیه