مطالب عمومی سری اول

اگر می خواهید فعالیت مغزی و هوش خود را بالا ببرید به موسیقی روی بیاورید

آموزش مغز بسیار مهم بوده و خیلی از افراد شدیدا به این موضوع اهمیت میدن و کمپانیای بزرگی با ساخت برنامه های کامپیوتری، بازیای پیچیده و روشای آموزشی خاص به شما می گن که می تونین مغز خود رو آموزش داده و در نتیجه هوش و کارکرد مغزی بهتری داشته باشین. هر چند این کمپانیا با اینجور روشی هرساله میلیاردها دلار درآمد به اما در موثر بودن روشای تبلیغی اونا شک و دودلی هست و تحقیقات هم این موضوع رو تایید کرده.

در واقع تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینویز نشون میده که دلایل بسیاری مربوط به این که این روش ها می تونن تغییر زیادی در کارکرد مغز شما بسازن غلطه. اما سوال اینه که اگه بازیای این کمپانیا هم کارکرد زیادی ندارن پس چه راه مطمئن و موثری واسه آموزش مغز و افزایش کارآیی اون هست که در آخر به افزایش هوش منجر شه؟ جواب این میشه که بهترین روش یادگیری نواختن یه الت موسیقیه.

تحقیقات علمی نشون داده که آموزش موسیقی می تونه ساختار و کارکرد مغز رو شدیدا در جهت مثبت عوض کنه.
هم اینکه روی آوردن به موسیقی باعث افزایش قدرت حافظه دراز مدت شده  و به پیشرفت مغزی بهتر واسه کسایی که در سنین کودکی به موسیقی روی میارن منجر شه.
علاوه بر این موسیقی دانان از دید ذهنی هوشیارتر هستن و آموزش موسیقی باعث می شه که عکس العمل افراد نسبت به حوادث و محرکای دورو برشون موثرتر و سریع تر باشه.

با افزایش سن عکس العمل افراد کندتر می شه.
از این رو نواختن آلات موسیقی واسه اونا دستکم در این مورد به درد بخور میشه. تحقیقات گذشته هم ثابت کرده بود که موسیقی دانان قوه شنوایی و قوه لامسه بسیار قوی تر و دقیق تری داشته و در زمان کمتری هم به تحریکات صوتی-لامسه ای جواب میدن.
علاوه بر این اونا توانایی پردازش سریع تر اطلاعات از چندین حس به طور همزمان رو دارن. یه روانشناس عصبی در دانشگاه وست مینستر به نام دکتر کاترین لاودی در این باره اینجور میگه:” موسیقی مطمئنا کارکرد منحصر به فردی داره.

در واقع موسیقی شدیدا مغز رو تحریک می کنه چون رابطه قوی بین احساسات آدم و موسیقی برقرار می شه”. برخلاف بازیای مغزی و هوشی، نواختن یه آلت موسیقی، تجربه ای بسیار غنی و پیچیده س چون اطلاعات زیادی رو از همه حواس آدم مثل بینایی،شنوایی و لامسه پردازش کرده و حرکات ریز و دقیقی رو به وجود می آورد. این اثرات می تونه باعث شه تغییرات دائمی و پایداری در مغز ایجاد شه که میشه از اونا در زمینه های دیگه هم استفاده کرد.
در واقع موسقی از روشای مختلفی می تونه قدرت مغز آدم رو زیاد کنه:

  • روابطتون با بقیه افراد رو سفت می سازه. شاید این موضوع واسه شما غیرمنتظره نباشه چون اگه به آهنگای گروه موسیقی مورد علاقه خود فکر کنین درمی یابید که بهترین آهنگای اونا وقتی بوجود اومده که بیشترین همکاری، تماس و همدلی رو با هم داشتن.
  • حافظه و مهارتای خوندن رو تقویت می کنه.
    براساس تحقیقات عصب شناسا، موسیقی و خوندن از یه سیستم عصبی مشترک و مکانیسمای واحد شناختی استفاده می کنن، به خاطر همین موسیقی بر مهارتای خوندن هم تاثیر بسیار مثبتی داره.
  • نواختن آلت موسیقی آدم رو خوشحال می کنه.
    تحقیقات دانشگاه مک مستر نشون داده که کودکانی که در کلاسای آموزش آلات موسیقی شرکت می کنن مهارتای ارتباطی بسیار بهتری داشته و بیشتر از بقیه خوشحال بوده و لبخند میزنن.
  • موسیقی دانان می تونن چندین موضوع رو تو یه لحظه واحد پردازش و تحلیل کنن. همونطور که در بالا هم گفته شد این موضوع به این دلیله که موسیقی به شما یاد میده همزمان از چندین حس خود استفاده کنین. اینجوری مهارتای چند حسی شما افزایش پیدا می کنه.
  • موسیقی جریان خون در مغز رو بهبود خواهد بخشید. تحقیقات نشون داده که حتی نواختن آلات موسیقی در اندازه های خیلی کم هم می تونه جریان خون در نیمکره چپ مغز رو بهتر کنه که سهم زیادی در افزایش انرژی بدنی شمام داره.
  • موسیقی به ریکاوری مغز کمک می کنه.
  • کسایی که دچار سکته های مغزی یا دیگر مشکلات مغزی شدن با نواختن موسیقی خیلی از عملکردهای مغزی گذشته خود رو بازیافته ان.

  • موسیقی اضطراب و استرس رو کم می کنه.
  • مطالعاتی که روی بیماران گرفتار به سرطان بوجود اومده نشون میده که گوش دادن و نواختن موسیقی در این افراد استرس و اضطراب اونا رو به مقدار زیادی کم می کنه.
    این نتیجه در تحقیقات مشابه هم تایید شده.

  • آموزش موسیقی کارکرد اجرایی مغز رو تقویت می کنه.
    کارکرد اجرایی مغز شامل پردازش اطلاعات و به یادآوری خاطرات و اطلاعات گذشته، کنترل رفتار، ساخت وسایل و حل کردن مشکلات و مسائله. اگه این کارکرد مغز بهتر شه زندگی بهتر و با کیفیت تری در انتظار فرد میشه و تحقیقات نشون داده که آموزش موسیقی اینجور قوه ای رو هم در کودکان و هم بزرگسالان تقویت می کنه.
بخوانید :   اگر این نشانه ها را دارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید