مطالب عمومی سری اول

خوراکی هایی که افراد کم تحرک برای لاغر شدن می توانند میل کنند

سبک زندگی الان دلیل شده که در خیلی از ساعات روز در مکانی نشسته، بی ترک و ساکن باشیم. بیشتر کارمندان در شرکتای آمریکایی بین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز رو روی صندلیای شون نشسته ان.

در بقیه کشورها از جمله ایران هم وضعیت تقریبا مشابهی هست پس واسه جبران این روند بهتره کمی کشش در بدن و پاها و کمی پیاده روی در کنار اون وجود داشته باشه.

باید هر کاری که لازمه انجام بدیم تا خون در بدن مون به حرکت خود ادامه بده. چون که نشستن در تموم ساعات روز دلیل می شه که فرد بی حال شده و حال بدی رو تجربه کنه.
هم اینکه کارایی که در اونا دائم نشسته ایم دلیل می شن که سلامت ما رو به خطر بیاندازند و باعث چاق شدن مون شن.

علم هم بر این موضوع صحه میذاره: نشستن به مدت طولانی می تونه باعث افزایش اشتها و تورم بدن شده و بدنبال اون چاقی، فشار و قند خون بالا و افزایش اندازه دور شکم رو هم به همراه داشته باشه.

اگه شنیدین که «نشستن یه نوع سیگار کشیدنه» خیلی هم بیراه نیس و شاید حالا بهتر درک کنین که این داستان از کجا سر گرفته. اما تموم چیزی که در مورد زیانای نشستن طولانی گفته شد به همین جا ختم نمی شن.

این موارد می تونه بقیه زیانا از جمله دردهای ناحیه پشت، باسن، ضعیف شدن عضلات لگن، درد در شونه ها و آسیبایی چون نبود تواناییایی حرکتی رو هم بدنبال داشته باشه. «پیا تونی واچاراسانی» از مریبان بدنسازی در شهر نیویورک موارد فوق رو از بین موارد بسیار دیگه برشمرده.

«واچاراسانی» پیشنهاد می کنه هر نیم ساعت یه بار، واسه رفتن به دستشویی، آوردن یه فنجون چای سبز و یا پیاده روی کوتاه در محل کار از جای تون بلند شید. حتی کمی کشش در عضلات هم می تونه واسه برگردوندن عضلات به وضعیت نرمال به درد بخور باشه.

در کنار همه اینا رژیم غذایی هم می تونه مخاطرات زندگی نشسته رو کم کنه.
بعضی از مواد غذایی هستن که با خوردن اونا از ایجاد تورم در بدن جلوگیری به عمل میارید.

در ادامه این نوشته به بررسی فهرستی از این خوراکیا می پردازیم که واسه کسایی که از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعداز ظهر در سر جای خود و در محل کارشون نشسته ان خیلی خوبه. با هم این موارد رو تقدیم حضوتون می کنیم:

۱- شکلای جور واجور بِریا 

براساس یافته های علمی بدست اومده که یافته های اون در مجله تغذیه به چاپ رسید، به دلیل وجود یه جور فلاونوئید به نام «آنتوسیانین» در بریا، این خوراکی می تونه اندازه تورم رو در بدن کم کنه.

بلوبری که «آنتوسیانین» بیشتری در مقایسه با بقیه بریا داره، دارای مقادیری «ویتامین سی» و «رسوراترول» است که هر دو می تونن با رادیکالای آزادی که در بدن تولید تورم می کنن مقابله کنن.

می تونین بریا رو در وعده صبحونه خود بذارین و یا با بادام و یا در سالادهای تون اونا رو استفاده کنین.

۲- آجیل 

با اینکه امگا ۳ موجود در آجیلا به اندازه نوع حیوونی اونا که در ماهیای چرب هست نیس اما آجیل با دارا بودن یه جور امگا ۳ به نام ALA، می تونه منبع خوبی واسه دریافت این ماده به حساب آید.

گردو بیشتر از بقیه آجیلا ALA داره و بادام یکی از بهترین شکلای جور واجور آنتی اکسیدان شامل «ویتامین ای» است که از سلولا در مقابل تورم مراقبت می کنه.

از اونجایی که هر کدوم از آجیلا خصوصیات منحصر به فرد خود رو دارن «واچاراسانی» پیشنهاد می کنه که ترکیبی از اونا رو در منزل جفت و جور و با خود به محل کارتون ببرین.

بخوانید :   نگاهی به فیلم حمال طلا؛ نوسانات ارز در قالب یک اثر سینمایی [فجر ۹۷]

۳- آناناس 

آناناس یه جور ماده ضدتورم به نام «بروملین» داره.

در بیشتر مناطق این میوه خصوصا در ساقه اون این ماده هست و به نظر می رسه در مناطق سفت تر اون کمتر باشه.

۴- روغن زیتون 

مثل ایبوپروفن، روغن زیتون هم از ایجاد تور جلوگیری به عمل می آورد. و این کار رو با تولید ماده ای به نام pro-inflammatory COX-1 و آنزیمای COX-2 انجام میده.

هم اینکه می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی رو کاهش داده و باعث کاهش وزن هم بشه. حتما در سالادی که میل می کنین ازش استفاده کنین.

۵- زردچوبه 

این طعم دهنده خوش رنگ نه فقط واسه طعم دادن و بهتر کردن رنگ غذاها به کار میره بلکه خاصیت ضدتورم رو هم داراس. حتما در طبخ غذاهای خود ازش استفاده کنین.

۶- سیر

نه فقط با مزه دار کردن سبزیجات با سیر اونا رو خوشمزه تر می کنین بلکه با این کار از خاصیت ضدتورم اونم استفاده می کنین. با اینکه عصاره یا پودر اونم استفاده می شه اما تحقیقات نشون دادن که مصرف تازه سیر اثرات بیشتری داره.

در مطالعه گذشته دیگری نشون داده شده که سیر می تونه به سوخت وساز بدن و کنترل چربی و قند خون هم کمک کنه.

۷- چای سبز 

این نوع چای که سابقه تاریخی زیادی هم داره و «واچاراسانی» هم عمیقا نوشیدن اونو پیشنهاد می کنه نه فقط به عنوان یه نوشیدنی خوش طعم کارآیی داره بلکه دارای ویژگی ضدتورم هم هست.
اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین می تونه در کاهش وزن هم نقش داشته باشه.

وجود موادی چون EGCG و پلیفنول می تونه به عنوان اکسیری واسه جلوگیری از تورم بدن بکنه.

۸- آواکادو 

اگه به دنبال خوراکی دیگری می گردید که دارای خاصیت ضدتورم باشه می تونین از آواکادو که منبع غنی از اسیدهای چرب خوبه استفاده کنین. این میوه می تونه باعث کم شدن اندازه دور شکم هم بشه.

در مطالعه ای که نتیجه اون در مجله Diabetes Care به چاپ رسید، نشون داده شد که رژیمای غذایی که در اونا مونواسیدهای چرب غیراشباع شده وجود دارن، می تونن از تجمع چربی در دور و بر شکم جلوگیری به عمل بیارن.

تلاش کنین چند تیکه آواکادو رو به سالاد، یا ساندویچی که میل می کنین اضافه کنین.

۹- ماهیای چرب

خیلی از غذاهای صنعتی آماده با چربیای ترانس یا روغنایی چون سویا، ذرت، آفتابگردان، پالم و چیزای دیگه ای به جز اینا جفت و جور شدن که دارای مقادیر بسیار امگا ۶ و مقادیر خیلی کم امگا ۳ هستن.

در خیلی از هله و هولها از روغنایی استفاده شده که اسیدهای چرب مضری دارن و کیفیت روغن استفاده شده در اونا پایینه. ماهیای چربی چون سالمون، یکی از بهترین ماهیایی هستن که می تونین اونو از سوپر مارکتا جفت و جور کنین.

۱۰- تخم کتون 

تخم کتون هم با دارا بودن یه جور اسیدچرب شامل امگا ۳ به نام ALA دارای خاصیت ضدتورمه. از اونجا که بسیار سریع اکسید می شه امتیازات زیادی واسه سلامت داره.
هم اینکه روغن اونم می تونه در افزایش سوخت و ساز چربیای بدن اثر داشته باشه.