مطالب عمومی سری اول

دنیای دیجیتالی باشگاه‌های فوتبال ایران

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز دنیا، همه میدون‌ها از صنعت تا ورزش رو تحت تاثیر بلامنازع خود قرار داده و سبک زندگی دیجیتالی رو واسه ساکنان هزاره سوم به ارمغان آورده. در این رهگذر، ورزش به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل اطلاع رسانی، تبلیغات و صنعت سرگرمی، از فواید عصر دیجیتال بسیار بهره مند شده.
سایت اینترنتی باشگاه‌های ورزشی به خصوص در رشته فوتبال، مخاطبان زیادی داره و بخشی از جامعه اطلاعاتی کشورمون هم، مخاطبان سایت‌ باشگاه‌های فوتبالی در فضای صفر و یه هستن. گزارش امروز سرویس ورزشی ما اختصاص داره به بررسی دنیای دیجیتالی باشگاه‌های ایرونی در فضای مجازی. با ما همراه باشین.

سایت باشگاه های ورزشی مطرح دنیا، امروزه تنها محفل اطلاع رسانی اخبار و گزارشات بازی تیمای ورزشی باشگاه نیس.
بلکه، فرصت تبلیغاتی زیادی رو واسه صاحبان برند، طرفداران و مجموعه هایی که اسپانسر تیمای ورزشی هستن و از موفقیت اونا کسب سود و اعتبار می کنن، جفت و جور می کنه.
بعضی وقتا، زمینه های شاخصی از میدون کارآفرینی دیجیتالی رو در پرتالای باشگاه های ورزشی معتبر دنیا مانند رئال مادرید و بارسلونا و منچستر و پاری سن ژرمن و امثالهم میبینیم. سایتایی که محلی واسه عرضه کالا و خدمات تحت برند باشگاه به جامعه مخاطبان در سراسر جهان هستن. مخاطبانی که واسه رشد و موفقیت باشگاه مورد علاقه خود، از راه باشگاه و بستر دیجیتالی اون در تعامل هستن. اینجور روشی بهتره واسه پیشرفت ورزش کشور، در دستور مدیران باشگاه ها قرار بگیره.
حالا که روزای ابتدایی سال ۹۵ که لیگ در آستانه شروع شدنه فرصتی واسه تجدید بنیه باشگاه ها در فضای رسانه دیجیتالیه. فضایی که هم از جنبه تاثیر و هم ارزش آفرینی، بازدهی بهتری از فضای سنتی داره.
باشگاه های فوتبال کشورمون در دسته سه گانه لیگ و حتی لیگ برتر، واسه مشتری سازی و فرصت آفرینی واسه سودآوری بیشتر، باید به سایت خود بیشتر بها بدن تا دیگه تماشاگر سایتای کم بازده، یدونه زبانه و غیر چند رسانه در سال ۹۵ نباشیم.

صدها هزار دامنه روی پسوند ir. که پسوند ملی ایران در نام گذاری domainه، ثبت و راه اندازی شده و به وسیله nic.ir‌ مدیریت می شه.
تو یه دهه گذشته، شمار کاربران ایرونی و هم اینکه تعداد پایگاه های اینترنتی که به وسیله ایرانیان راه اندازی شده.
به شکل عجیبی روند افزایشی نشون می‌دهد. حالا بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر اینترنت و بیشتر از ۲۰۰ هزار دامنه تحت پسوند ملی ایران در دسترسه که فضای جامعه اطلاعاتی کشور رو با خود همراه می‌کنه. این وسط، سایتای ورزشی در رشته‌های جور واجور مخصوصا فوتبال، مخاطبان بسیاری رو تجربه می‌کنه طوریکه براساس فهرست alexa امروزه چند سایت ورزشی پر طرفدار، در فهرست ۱۰۰ سایت پر بیننده ایرونی قرار داره و این قضیه، اهمیت اطلاع رسانی فوتبالی در دنیای مجازی رو نشون میده.

اطلاع رسانی مجازی و گسترده براساس نیازای مخاطبان، وقتی با سطح اطلاع رسانی چند رسانه (multimedia) همراه شه، در جدب تعداد خیلی از کاربران ایرونی وب، موثر میشه. معجزه شبکه‌های اجتماعی (social media) مانند فیس بوک و اینستاگرام در سال‌های گذشته، نقش زیادی در افزایش اطلاع رسانی و کسب مشارکت عمومی و استقبال گسترده از محتوای ورزشی در اینترنت اجرا کرده. بخاطر این، تئوریسین‌های وب و کارآفرینی دیجیتالی همیشه به مدیران باشگاه‌های ورزشی پیشنهاد می‌کنن که اطلاع رسانی مجازی رو در اولویت‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی خود بذارن.

باشگاه‌های بزرگ دنیا مانند بارسلونا و منچستر یونایتد و بعضی از شخصیت‌های ورزشی معروف دنیا مانند لیونل مسی و کریس رونالدو، ده‌ها میلیون مخاطب در سایت‌ها و صفحات اجتماعی خود در اختیار دارن که بازوی تبلیغاتی فوق العاده‌ای واسه اون‌ها ایجاد کرده.

فقط در صفحه اختصاصی منچستر یونایتد در فیس بوک، بیشتر از ۶۸ میلیون کاربر عضویت دارن. این صفحه، یکی از بازوهای تبلیغاتی قوی شیاطین سرخ در فضای مجازی حساب می شه.
اینجور صفحاتی باید به وسیله باشگاه های ایرونی در شبکه های اجتماعی هم طراحی و راه اندازی شه تا مخاطب مداری باشگاه ها و رابطه با طرفداران و معرفی ظرفیتای تبلیغاتی اونا بیشتر از قبل پیشرفت یابد.

(تصویر صفحه اختصاصی منچستر یونایتد انگلستان در فیس بوک با ۶۸ میلیون مخاطب)

اگه نام باشگاه پرسپولیس رو در صفحات شبکه های اجتماعی جست و جو کنین، به صفحه رسمی پر مخاطبی مواجه نمی شین. با این که این باشگاه، یکی از پر طرفدارترین باشگاه های ایران و آسیا حساب می شه.

(وقتی پرسپولیسیا در شبکه های اجتماعی خیلی فعال نیستن)

البته کانون هواداران قرمز پوشان پایتخت با ۱۲۰ هزار مخاطب، حضور غیر رسمی پرسپولیسیا در فضای مجازی رو شکل دادن.

(صفحه اختصاصی کانون هواداران پرسپورلیس تهران در فیس بوک)

این بازوی تبلیغاتی که با همراهی و فالو مخاطبان دنبال می‌شه، فرصتهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی متنوعی رو واسه باشگاه ها و افراد معروف در اینترنت دلیل شده که در روزای آینده، درباره این فواید در سرویس ورزشی ما توضیح میدیم.

(تصویر ایندکس سایت بارسلونا – اطلاع رسانی چند رسانه‌ای و خبری حرفه‌ای، از امتیازات این سایته)

به هر حال، باشگاه‌های ورزشی در میدونای جور واجور و ورزشکاران و مربیان، باید به کار گیری سایتای وب و شبکه های اجتماعی رو به عنوان بخش جدایی ناپذیری از سبک زندگی دیجیتالی خود پذیرا باشن و واسه افزایش مخاطب و تعامل با طرفدارانشان، از فرصتای دنیای دیجیتالی وب استفاده کنن.

بخوانید :   گالری گردی هفتگی روزیاتو؛ از «نخ ناکوک» تا «پنج خانه آن ور تر»
نگاهی به رقابت‌ها

در بررسی پرتال اینترنتی ۳۰ باشگاه فوتبال ایرونی از استقلال تهران گرفته تا ملوان بندر انزلی، میشه به ۱۰ مشکل کلی عادی در همه این درگاه‌ها اشاره کرد که تلاش واسه رفع اون‌ها، اکیدا پیشنهاد می‌شه. تلاش واسه بهره وری بیشتر در اطلاع رسانی دیجیتالی باشگاه های فوتبالی ایران در فضای مجازی، اقدامی واسه جذب بیشتر مخاطب داخلی و بین المللی و ابزاری واسه درآمدزایی تولید کننده موثر واسه باشگاه‌داری حرفه‌ای در دنیای امروز حساب می‌شه که با امید به اینکه مسئولان سایت‌ها، به این موضوع توجه کنن.

(تصویر ایندکس سایت باشگاه استقلال تهران که اطلاع رسانی غیر  انگلیسی و غیر  چند رسانه ای داره)

۱-اطلاع رسانی چند رسانه‌ای

بیشتر سایت‌های فوتبالی ایران در فضای مجازی، از اطلاع رسانی چند رسانه‌ای غافل هستن. نبود اطلاع رسانی چند رسانه‌ای، جذابیت اطلاع رسانی درگاه رو کاهش می‌دهد و این کاهش، نبود تشویق کردن مخاطبان بالقوه و بالفعل رو دلیل می‌شه. اطلاع رسانی چند رسانه‌ای، معرفی بهتر و گسترده تر فعالیتهای حرفه ای و غیر حرفه ای باشگاه به جامعه طرفداران رو دلیل می‌شه و درک بهتری به اون‌ها از فعالیت‌های باشگاه می‌دهد. در دنیای صوت و تصویر و ویدیو، انتشار فایل‌های صوتی و ویدئویی چند دقیقه ای به صورت روزانه در سایتای فوتبالی کشورمون، خالی از لطف نیس.

۲-فرم رابطه الکترونیکی

همه سایت‌های فوتبالی ایران در فضای مجازی، باید از فرم رابطه الکترونیکی مطلوب بهره مند شن تا مخاطبان بتونن خیلی راحت با قسمت‌های جور واجور باشگاه در تعامل سازنده باشن. معرفی پست الکترونیک فلان بازیگر و مربی و مسئول باشگاه کفایت نمی‌کنه و روش پسندیده ای در دنیای امروز نیس.
فرم الکترونیکی، میتونه با فیلدهای جور واجور، طیف جور واجور کاربران رو به رابطه با قسمت‌های جور واجور پرتال هدایت کنه.
این هدایت مطلوب دلیل می شه تا بازخورد خوبی واسه طرفداران/کاربران/مخاطبان باشگاه به ارمغان آید. فرمای الکترونیکی بهتره کد پیگیری هم به مخاطبان سایتای باشگاهی بدن تا در ارتباطات بعدی، بشه ازش استفاده کرد.

۳-نقشه سایت

همه صفحات سایت، باید در بخشی به نام نقشه سایت، دارای یه شناسنامه باشه. مثلا تاریخ باشگاه، در این قسمت در چند خط معرفی شه که به چه موضوعی می پردازه.

 

۴-اطلاع رسانی خبری حرفه‌ای

 

اطلاع رسانی خبری باشگاه‌های فوتبالی به واسطه حاشیه ها و مطالب اون، باید به صورت روزانه و با نثر مطلوب همراه شه تا مورد استفاده کاربران و خبرگزاریای داخلی و بین المللی قرار بگیره.
اطلاع رسانی حرفه ای معمولا با صوت و تصویر و ویدیو همراه س.

۵-فروش اینترنتی کالا

سایت رئال مادرید، بایرن مونیخ آلمان و منچستر یونایتد انگلستان، ده‌ها موضوع کالا رو از راه پرتال در اختیار میلیونا مخاطب این باشگاه‌ها در سراسر جهان قرار میده و درآمد زایی بالایی رو واسه این مجموعه‌ها به همراه می‌آورد. این درآمد زایی، کمکی به باشگاه از سمت طرفداران حساب می‌شه. همه باشگاه‌های ایرونی با در نظر گرفتن توانایی‌های تجارت الکترونیک  و ابزارهایی چون enamad.ir می‌تونن به عرضه و فروش کالاهایی با برند خود از راه سایت دست به کار شن. از این فرصت نباید غفلت شد.

۶-اطلاع رسانی چندزبانه

این‌که ملوان بندر انزلی فقط در انزلی مخاطب داره و سپاهان اصفهان در اصفهان، و اطلاع رسانی فارسی کفایت می ‌کنه، تصور صحیحی نیس.
همه باشگاه‌های فوتبالی کشور مانند باشگاه های منطقه خلیج فارس، اطلاع رسانی ۲ زبانه منطقی و مطلوبی رو باید در دستور کار قرار بدن تا در دنیای تولید محتوای اینترنت، مخاطبان زیادی رو از راه ربات‌های گوگل به سمت خود جذب کنن. این قضیه رو نباید از یاد برد که یه سوم کاربران دنیا، چینی هستن و به انگلیسی آشنا نیستن و خیلیا در دنیا، علاقمند باخبر شدن از صنعت و ورزش ایران به زبون خود هستن.

۷-اهمیت شبکه‌های اجتماعی

هر چیزی رو که در سایتهای فوتبالی کشور منتشر می‌شه، بهتره در فضای شبکه‌های اجتماعی هم مشخص شه.
به همه سایتهای فوتبالی، پیشنهاد می کنیم دارای صفحات اجتماعی باشن تا محتوای خبری خود رو در این مجموعه ها بازنشر بدن.

۸-طراحی سبک

طراحی سایتهای فوتبالی به دلیل مخاطب زیادی باید سبک باشه. ۳۰ سایت باشگاهی مورد بررسی ورلد اسپرت، از بارگذاری آسون و سبک بهره مند نیستن و این قضیه دسترسی کاربرانی که اینترنت کم سرعت دارن رو با مشکل رو به رو می کنه.

۹-نسخه خاص کودکان و نوجوانان

مخاطب سایتای فوتبالی، طیفای مختلفی از کاربران اینترنت از کودکان تا افراد سن بالا هستن. این سایتها بهتره واسه مخاطبان کودک و نوجوون، درگاه اختصاصی با مطالب آموزنده و باحال واسه این قشر سنی طراحی و راه اندازی کنن.

۱۰- نسخه موبایلی

نسخه موبایلی واسه کلیه سایتای ایرونی به خصوص سایتای فوتبالی رسمی پیشنهاد می شه.
بیشتر از ۵۰ درصد مخاطبان سایتها،از راه گوشیای هوشمند وارد این مجموعه‌ها می شن.
پس ایجاد نسخه موبایلی، فرصتی واسه تعامل بهتر با جامعه مخاطبان هدفه.

سرویس مقالات پرتال خبری ما، در روزای آینده، به معرفی ظرفیتها، توانایی‌ها و فرصتای اطلاع رسانی دیجیتالی باشگاه‌های ورزشی معروف دنیا می پردازه تا در این رهگذر، خواننده گان سایت رو با دنیای دیجیتالی باشگاه های ورزشی در رشته فوتبال آشنا کنه.