مطالب عمومی سری اول

عشق بر هر درد بی درمان دوا است؛ نگاهی به اثرات حیرت انگیز عشق بر بدن

روشنه که تجربه عشق احساس خوبی به ما میده، اما می دونستین که این احساس خوب دلیلی علمی داره؟ واقعا احساس عشق مستقیما با تأثیرگذاری در بدن، تغییرات زیادی در اون بوجود میاره که نتیجه اون احساس و تواناییای فوق العاده ایه که دوران عاشقی از اونا بهره مند میشیم. در ادامه می خوایم به ۷ مورد باحال و عجیب از اثر عشق بر بدن و ذهن بپردازیم که از نظر علمی ثابت شدن.

عشق یه جور مسکن طبیعیه

هممون میدونیم که وقتی کسی ما رو در آغوش میگیره حس خوبی داریم و احساس راحتی می کنیم.
تحقیقات علمی نشون داده اکسی توسینی که بین یه آغوش ۱۰ تا ۲۰ ثانیه ای در مغز تولید می شه اثر زیادی در مقابله با درد، مخصوصا سردرد داره.
اکسی توسین ماده ای شیمیایی در مغزه که احساس آرامش و صمیمیت در شخص به وجود می آورد.

علاوه بر این، نگاه کردن به عکس کسی که دوستش دارین کافیه تا آستانه تحمل دردتون بالا بره و از دردتون کم شه ( تا ۴۰ درصد در مورد دردهای متوسط و تا ۱۵ درصد در مورد دردهای شدید). مغز ما از تصویر شریک عاطفی مون واسه پرت کردن حواس ما به شکلی ناخوشایند استفاده می کنه و همین مسأله درد رو قابل تحمل تر می کنه، پس تصویر کسی که دوستش دارین مثل یه داروی مسکن عمل می کنه.

هم اینکه محققان اثبات کردن تحریک جنسی و مخصوصا ارگاسم هم اثر زیادی در رفع درد دارن. این مسأله مخصوصا واسه کمر درد طولانی، نشونه های آرتروز و گرفتگیای عضلانی مؤثره.

عشق از قلب شما مراقبت می کنه

تحقیقات نشون میده هر شکلی از بیان عشق ضربان قلب رو به نصف میرسونه.
این مسأله در موقعیتای اضطراب آور حتی مؤثرتره و خطر مشکلات قلبی رو در دراز مدت کم می کنه.

هم اینکه، اکسی توسین – که به هورمون عشق معروف بوده و یکی از حیرت انگیزترین مولکولای دنیاس – اضطراب رو کم می کنه، فشار خون رو پایین می آورد، اضطراب دائمی  و اجتماعی رو کم می کنه، عزت نفس رو بالا می بره و به جلوگیری از افسردگی و مقابله با اون کمک می کنه.

عشق به بدن کمک می کنه با بیماریا مقابله کنه

حرکات و رفتارای مربوط به عشق، از گرفتن دستا گرفته تا رابطه جنسی، تولید اندورفینا در مغز رو زیاد می کنه که درنتیجه اون سیستم ایمنی بدن تقویت می شه.

به همین ترتیب، کسایی که از مشکلات و بیماریای فیزیکی رنج می برن وقتی کسی رو دارن که به اونا علاقه داره، بدن اونا به درمانا عکس العمل بهتری نشون میده و این افراد انگیزه قوی تری واسه مقابله با مریضی خود دارن.

 

عشق بی خوابی رو درمان می کنه

 

هورمونای عشق (اکسیتوسین و اندورفینا) جلوی تولید کورتیزول – هورمون اضطراب – در مغز رو می گیرن، در نتیجه به طور طبیعی کیفیت خواب رو بالا می برن. هم اینکه از نظر علمی ثابت شده رابطه جنسی یکی از مؤثرترین روشای درمانی واسه تجربه یه خواب خوب شبونه س.

بخوانید :   ۶+۱ وسیله در خانه که آن را مجلل و زیباتر خواهد کرد

عشق احتمال معتاد شدن رو کم و ترک اعتیاد رو راحت تر می کنه

مواد مخدر، نیکوتین و الکل اعتیادآور هستن چون روی سطح ماده دوپامین در مغز اثر می ذارن. هورمون دوپامین مسئول حمله یهویی احساس خوشی و لذته.

احساس عشق هم همینطوری عمل می کنه.

اما علاوه بر دوپامین، تولید هورمونای تستوسترون و اکسی توسین در مغز رو هم زیاد می کنه که نتیجه اون بهترین ترکیب واسه جلوگیری از اعتیاد و مقابله با اون هستش.

یعنی، عاشق بودن لذت و سرخوشی ای که در زندگی به اون احتیاج دارین رو براتون جفت و جور می کنه.
اما در عین حال، احساس دوست داشته شدن در زمان ترک اعتیاد، به فرد کمک می کنه از عهده سختیای ترک اعتیاد بربیاید و از میل اون به ماده اعتیاد آور کم می کنه.

عشق عمر رو طولانی می کنه

تحقیقات نشون میده کسایی که روابط عاطفی هدفمندی دارن، مخصوصا کسایی که متأهل هستن، احساس سلامتی بیشتری می کنن و سبک زندگی سالمی دارن (که شامل انتخابای مناسب غذایی، وعده های غذایی منظم، خواب بهتر، اضطراب کمتر و چیزای دیگه ای به جز اینا می شه).

وجود یه شریک عاطفی در زندگی هم به ما کمک می کنه از مریض شدن مون پیشگیری کنیم و هم احتمال اینکه زودتر متوجه بیماریای خود شیم رو بیشتر می کنه.
طولانی تر بودن عمر کسایی که عاشق هستن و رابطه عاطفی متعهدانه ای دارن چیزی ثابت شده.

عشق تواناترین روان دکتر دنیا هستش

دلیلای زیادی واسه مراجعه آدما به روان درمانگرها هست اما در بیشتر موارد، اونا فقط دنبال کسی هستن تا به حرف هاشون گوش دهد و اونا رو درک کنه.
در میان همه کارشناسان دنیا، هیچ کدوم به اندازه شریک عاطفی تون نمی تونن روان درمانی همه جانبه و مؤثری به شما ارائه کنه.

پشتیبانی و محبت کسی که دوستش دارین مهم ترین (و بعضی وقتا حتی تنها) «دارو» واسه روح و جسم شما هستش و شما واسه اینکه بتونین از عهده ترسا، افسردگی، اضطرابای اجتماعی و در آخر مریضی جسمی تون بربیایید به اون نیاز دارین.

عشق و روابط هدف دار اتفاقی نیستن. ما تصمیم می گیریم که عشق بورزیم، روابط عاطفی مون رو تقویت کنیم، طور دیگری رفتار کنیم و در آخر، خوشحال و سالم باشیم.

روانشناس بزرگی به نام رابرت استرنبرگ میگه: «حتی بزرگ ترین عشقا هم اگه بیان نشن ممکنه از بین برن». این نکته رو یادتون باشه، درهای قلب تون رو باز کنین و عشق تون رو نشون بدین، چون این مؤثرترین راه واسه بهره مند شدن از اون هستش.