مطالب عمومی سری اول

اگر این نشانه ها را دارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید

سلامت روحی بیشتر بهش اهمیت داده نمیشه و هنوز خیلی از افراد با وجود مشکلات روحی، مراجعه به روان دکتر رو چیزی غیر لازم و غیر قابل قبول می دونن. اما حقیقت اون هستش که با گذشت زمان مشکلات روحی عمیق تر و جدی تر شده و می تونن همه بخشای زندگی ما رو تحت اثر خود بذارن و بعضی وقتا هم صدمات جبران ناپذیری به بار بیارن. اگه این نشونه ها رو دارین، به یه روان دکتر مراجعه کنین.

۱- از اندوه یا خشم بسیار زیادی رنج می برید

اگه درگیر احساساتی هستین که کترل اونا از دست تون خارج شده، این مسأله می تونه از علائم مشکلی باشه که با درمانای تخصصی خوب میشه. اگه خواب و خوراک شما کمتر یا بیشتر از معموله، از خونواده و دوستان تون دوری می کنین، یا تنها احساس می کنین حال بدی دارین، قبل اینکه مشکلات جدی تری به وجود بیاد و کیفیت زندگی تون رو تحت اثر بذاره با یه روان دکتر صحبت کنین. اگه این احساسات منفی تا حدی شدید شدن یابد که ارزش زندگی کردن براتون زیر سوال بره و به مرگ و خودکشی فکر کنین، باید فورا کمک بگیرین.

۲- دیگه از انجام کارای مورد علاقه تون لذت نمی برین

اگه دیگه از شرکت در فعالیتای مورد علاقه تون لذت نمی برین، مراجعه به روان دکتر می تونه به شما کمک کنه دلیل این مسأله رو پیدا کنین. این مسأله ممکنه نشونه اون باشه که دچار یکنواختی و روزمرگی شدین یا می تونه نشونه افسردگی عمیق تری باشه. انجام روان درمانی می تونه به تشخیص وضیت تون کمک کنه تا دریابید چی در روند زندگی شما معطلی به وجود آورده و برنامه ای واسه جلو رفتن دوباره شما در راه زندگی ترتیب میده.

 

۳- از جمع دوری می کنین

 

خیلی از افراد وقتی که در پیدا میکنن قرار گرفتن در کنار بقیه اونا رو مضطرب می کنه به روان دکتر مراجعه می کنن. اگه از رفتن به مهمانیا، جمعای کاری یا حتی دوستان و خونواده خود دوری می کنین، ممکنه این مسأله به دلیل ترس از قضاوت شدن یا احساس ناجور بودن باشه. اگه فعالیتای روزانه و روابط تون تحت تاثیر احساس نگرانی قرار گرفته ، روان درمانی اولین قدم واسه حل این مشکله.

 

۴- رفتارای ناسالمی دارین

 

اگه رفتارای خطرناکی مثل مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر زندگی شما حاکم هستن، در مورد روابط خود انتخابایی بدون فکر دارین یا عکس العمل هاتون با بقیه بزرگ نمایی آمیز و متظاهرانهه، این مسأله ممکنه نشونه مشکلات عمیق تری باشه. احتمال داره شما از این رفتارها در روبرو شدن یا دوری از درگیر شدن با موقعیتا و احساسات سخت استفاده می کنین. صحبت با یه متخصص می تونه به شما کمک کنه دلیل این مسأله رو دریابید و مشکلات به وجود اومده به وسیله اونو درک کنین.

بخوانید :   راهنمای پرسش و پاسخ ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور

 

۵- ایجاد رابطه براتون کار سختیه

 

اگه حفظ رابطه دوستی براتون سخته یا بیشتر با بقیه در جنگ هستین، مراجعه به روان دکتر می تونه به حل مشکل تون کمک کنه.
اگه مدیریت روابط عاطفی رو کار سختی میدونید یا باور دارین این روابط ارزش تلاش ندارن، این مسأله هم نشونه دیگه ایه که باید به روان دکتر مراجعه کنین. این مسأله بیشتر در گذشته شما ریشه داره.
صحبت با روان دکتر درباره سابقه روابط تون علل کشمکشای فعلی زندگی تون رو رو روشن می کنه و در جلسات روان درمانی راه های رابطه با بقیه رو فرا می گیرین.

 

۶- تجربه یه آسیب روحی رو دارین

 

خیلی از افراد واسه آسیبای روحی گذشته خود مثل مرگ عزیزان، شکست در روابط عاطفی، سقط جنین و بی عدالتی در محل کار به روان دکتر مراجعه می کنن. اما بعضی افراد هم واسه حل آسیبای روحی قدیمی خود مثل سوء کاربرده های جنسی در دوران کودکی به دنبال روان درمانی هستن. اگه قادر نیستین این تجربیات بد زندگی خود رو بگذرونین و کار، خواب یا روابط تون تحت اثر این تجربیات قرار داره، با یه متخصص صحبت کنین.

۷- به دنبال شناخت بیشتری از خود هستین

واسه بعضی افراد روان درمانی فرصتی واسه شناخت خودشونه، مثلا به چه دلیل شغل فعلی تون رو انتخاب کردین، به چه دلیل به دنبال رابطه با افراد دست نیافتنی هستین، یا به چه دلیل وقت خود رو هدر می دید. فهمیدن دلیل فکرا، کارا و احساسات مون می تونه قدرت زیادی به ما ببخشد.

۸- به پشتیبانی بیشتری نیاز دارین

بعضی وقتا افراد واسه تشخیص مشکل و انجام درمان به روان دکتر مراجعه نمی کنن، بلکه فقط به دنبال اون هستن تا کسی خارج از دایره افراد خونواده و دوستان به صحبتای اونا گوش دهد. فرقی نداره درگیر طلاق، بیکاری یا یه رابطه عاطفی جدید باشین؛ جلسات روان درمانی محل بسیار خوبی واسه برخورداری از پشتیبانی کسیه که شما رو قضاوت یا نصیحت نمی کنه و فقط در فکر خواسته های خودش نیس.

۹- روشی که تا حالا امتحان کردین کمکی به شما نکرده

بعضی وقتا روشی که واسه روبرو شدن با مشکلات انتخاب می کنیم شکست می خوره. اگه راه های جور واجور زیادی رو امتحان کردین، مثل صحبت با یه دوست، ورزش بیشتر و مطالعه تکنیکای جور واجور در اینترنت، اما هیچ کدوم کمکی به شما نکرده، وقت اون رسیده تا با یه روان دکتر صحبت کنین.