مطالب عمومی سری اول

از شب های موسیقی در کاخ گلستان تا افتتاح ارگ بم در نوروز ۹۶

مها به کمک گردشگری ایران اومد

سیستم امنیتی جدید پلیس واسه موزه‌ها راه اندازی شد.
با در نظر گرفتن ضرورت پیشرفت و بروزرسانی سامانه های حفاظتی موزه ها و اماکن تاریخی، به کار گیری امکانات پیشرفته و فناوریای نوین که بستری واسه تامین نظم و امنیت این اماکن هستش، واسه افزایش توان پیش بینی مخاطرات حفاظتی، کاهش خطای انسانی، ایجاد و به کار گیری لوازم هوشمند و سیستمای امنیتی مکمل و فناوریای نوین بسیار لازم و موثر ، مها عملیاتی شد.

با امید به اینکه سیستم مها بتونه حجم خیلی از تخریبایی که مستقیما و غیر مستقیم روی میراث فرهنگی و گردشگری گشور به خصوص در پایگاه های جهانی آثار باستانی کشور رو (مثلا در تخت جمشید و گنبد قابوس) در چند دهه گذشته به وسیله گردشگر نماا انجام شده کم کنه.

نوروز ۹۶ به تماشای ارگ جهانی بم برید

 (تصویر ارگ بم، قبل و پس از تخریب)

از الان در نظر داشته باشین که یکی از باحال ترین و عجیب ترین مکانایی که در ایران رویایی می تونین ببینین، علاوه بر ییلاقای رویایی و جذاب مازیچیال و فیلبند و سوباتان در شمال ایران، سرزمین ارگ بمه که بنا به گفته مدیر پایگاه جهانی این مجموعه فرهنگی و باستانی ایران، عملیات تعمیر بخش حاکم نشین اون تا نورور ۹۶ به اتمام می رسه.

به دنبال تمایل بازدیدکنندگان ارگ بم واسه بازدید از بخش حاکم‌نشین این اثر، تعمیر و ایمن‌سازی این بخش از ارگ از فروردین ماه در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، با امید به اینکه تا نوروز ۹۶ این عملیات پایان یابد. به گفته افشین ابراهیمی، پس از زلزله بم و انجام اقدامات تعمیر و ایمن‌سازی امکان بازدید از این اثر جهانی از دروازه اصلی تا سربازخانه جفت و جور شده بود که با پایان این عملیات علاقمندان می‌تونن تا بخش‌های دیگه این اثر رو از دروازه اصلی تا حاکم نشین بازدید کنن.

جالبه بدونین، با در نظر گرفتن این که بم و دید فرهنگی اون در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از این رو فعالیت‌های پایگاه از محدوه ارگ بم بالاتر رفته و شهر بم رو در بر می‌گیرد.

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در دنیاس که در زلزله پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲  شهر بهم شدیدا آسیب دید و بخشای بزرگی از اون خراب شد .

شبای موسیقی رو در کاخ گلستان تجربه کنین

نگین کاخای ایران، هفته آینده میزبان موسیقی ایرونی میشه. به اطلاع عاشقان هنر موسیقی اصیل ایرونی می رسانیم که از ۲۰ مرداد لغایت ۲۹ مرداد سال جاری، هر شب مجموعه تاریخی و فرهنگی جهانی کاخ گلستان تهران،  پذیرای هنرمندان موسیقی اصیل ایرانیه.

اولین فستیوال موسیقی «بارانا» با حضور هنرمندان ایرونی از ۲۰ تا ۲۹ مردادماه با هدف پشتیبانی از کودکان گرفتار به سرطان تحت پشتیبانی موسسه «آزمایش» و هم اینکه پشتیبانی از موسیقی‌دانان در بخش ‌سلامت و رفاه برگزار می‌شه.

 درفستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گروه‌ها و هنرمندانی مانند لوریس چکناوریان، کامکارها، شهرداد روحانی، کیخسرو پورناظری و گروه شمس، سهراب پورناظری همراه آنتونیو ری به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای گروه پالت و هم اینکه اجرای مشترک گروه‌های کامنت و داماهی از دیگر برنامه‌های این فستیوال موسیقیه.

به اطلاع میرسونه که کاخ گلستان تنها اثر پایتخته که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.

تالار آینه کاخ گلستان تعمیر شد

صحبت از جشنواره موسیقی در کاخ گلستان تهران شد، گفتیم بد نیس خبر خوش دیگری از این کاخ دیدنی به اطلاع تهران گردای عزیز برساینم. تعمیر تالار آینه کاخ گلستان هم که یه مدت امکان بازدید رو از عاشقان ایرانگردی گرفته بود، تموم شد و حالا می تونین از تالار آینه جذاب این کاخ که بعضی ان رو با تالار آینه کاخ ورسای فرانسه مقایسه می کنن، در تابستون داغ ۹۵ بازدید کنین.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام خبر اتمام تعمیر و پاکسازی آینه‌کاری‌های تالار برلیان، از استواری‌بخشی سطوح آینه‌ها، تعمیر ارسی‌ها و سنگ‌های ازاره مرمری و نصب شیشه سکوریتی براساس طرح فضای دسترسی بازدیدکنندگان خبر داد.

در زمان ناصرالدین شاه به دلیل فرسودگی بناهای قدیم ارگ، بیشتر اونا رو ویرون و به جاش ساختمون جدید می‌ساختن؛ تالار بلور هم به خاطر همین خراب شد که به جاش تالار برلیان ساخته شه؛ اما از اونجا که کف تالار جدید روی پی‌های تالار بلور بنا شد، نتونستن کف اونو به اندازه کف بقیه تالارها بالا ببرن.   تالار بلور از جمله بناهای دوران فتحعلی شاه قاجار بود که در کتاب‌ها و نوشته‌ها جز نام و اشاره کوتاه مطلبی درباره اون نیس و تصویری که بشه طرح و شکل بنا رو شناسایی کرد مناسب نمونده. هم اینکه دلیل نام گذاری اون شاید به دلیل آینه‌کاری ‌های بسیار و یا به دلیل نصب حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغی که امپراتور روسیه الکساندر اول واسه فتحعلی شاه فرستاده بود، بلور خونده می‌شده

این تالار تا سال ۱۳۰۰ قمری پابرجا بوده، چون اعتمادالسلطنه در نوشته‌های خود بارها به وجود این تالار اشاره کرده.

جالبه بدونین، کاخ گلستان در سال ۹۲، به عنوان اثر جهانی ایران در یونسکو ثبت شد.

 ثابا به کمک شهرداری تهران اومد

خبر بعدی این که، شهرداری تهران هم جهت با ثبت اطلاعات بناهای مهم پایتخت، سامانه ثابا رو راه اندازی کرده. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هدف شناسایی و پشتیبانی از بناهای دارای ارزش پایتخت سامانه «ثابا» رو راه اندازی می کنه.
با توجه بر اهمیت بافت‌ های تاریخی، ملی و فرهنگی که دارای ارزشای هنری، میراثی و معماری فاخر در تهرانه، اطلاعات ارسالی تشکل‌ها، شهروندان و متخصصین، بانک اطلاعات کامل این ابنیه با ارزش رو جمع آوری کرده تا ضمن فرهنگسازی و مجموعه اطلاعات این ابنیه امکان حفاظت و نگهداری این سازه ها جفت و جور شه.

جالبه بدونین، این سامانه می تونه به عنوان بانک اطلاعاتی کامل ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک وحتی نوشته شده سازی اطلاعات شفاهی سازه‌ها و ساختمانای دارای معماری تاریخی و فاخر به ارجاعات علمی و تخصصی بعدی کمک کنه.
ضمن اینکه تجمیع اسنادی که ممکنه به طور عادی در اختیار نهادهای مسئول نباشه، شرایط ثبت ملی این ابنیه رو آسون کردن می کنه.

خونه همسر رضا شاه در  خیابون زعفرانیه تهران خراب شد!

صحبت از ثبت خونهای با ارزش تو تهران کردیم که خبر دار شدیم، خونه همسر سوم رضا شاه (ملکه توران) چند شب پیش در منطقه زعفرانیه (خیابون پسیان- کوی اسماعیلی) خراب شد.
این بنای مهم و ثبت ملی شده واسه «ملکه توران» (همسر سوم رضاشاه)  در ضلع جنوب غربی تقاطع خیابون پسیان و کوچه اسماعیلی در منطقه زعفرانیه‌ قرار داره و بنایی با مساحت هزار متر مربع مربوط به کاخ اقامتی ملکه «توران»، همسر سوم رضاشاه س.

مشاهدات عینی نشون داد که کمتر از یه هفته‌ قبل، لودرها در حالت آماده‌باش، بخش‌هایی از این بنای مهم رو تخریب کردن. اما در اعتراض به این اقدام تعدادی از معماران مقابل لودرها تحصن کردن و میراث فرهنگی به صورت اضطراری این بنا رو به شماره ۳۱۵۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند و پیگیری‌هایی که پلیس شهرداری و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران واسه جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام دادن، ادامه‌دار بود.

اما مالک بنا با بستن درِ بزرگ آهنی محوطه‌ی خونه، همه‌ی این بنای مهم رو با لودر با خاک برابر کرد.

(تصویر گرفته شده از شب تخریب خونه تاریخی واسه همسر  رضا شاه در منطقه زعفرانیه تهران)

 «فرهاد نظری»، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تائید تخریب کامل این خونه اعلام کرد: اقدامی که به وسیله مالک بنا انجام شد، یه تخلف محرزه و مالک موظفه عین به عین بنا رو بازساز کنه! اون گفت: امروز در نامه‌ای به شهرداری منطقه اعلام می‌کنیم که به مالک بنا مجوز ساخت جدید داده نشه و میراث فرهنگی واسه برگردوندن این بنای تاریخی همه تلاش خود رو به کار می‌گیرد.

این که به چه دلیل اینجور خونه ای قبل از تخریب، شناسایی و ثبت ملی نشده بود و ثبت ملی اضطراری واسه اون صورت میگیره و در آخر خونه با مجوز رسمی در جا تخریب می شه، سوال هاییه که هم اونقدر واسه عاشقان میراث فرهنگی کشورمون، بدون جواب مونده و با امید به اینکه مسئولان مربوطه، واسه تنویر فکرا عمومی، اطلاع رسانی بیش تری رو در دستور کار بذارن.

بخوانید :   دنیای دیجیتالی باشگاه‌های فوتبال ایران

تعمیر مسجد جامِع تاریخی شوشتر شروع شد

خبر بعدی این که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از شروع عملیات تعمیر مسجد جامِع این شهر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال خبر داد. ساماندهی کتیبه ها و یه تیکه از تزئینات داخل حیاط مسجد در این عملیات انجام می شه.

عملیات تعمیر مسجد جامِع شوشتر دوماه به طول می رسه. این مسجد دارای تزئینات بی نظیریه و از جمله مساجدیه که دارای نقوش و کتیبه های بی نظیریه که هم جهت با حفظ و زنده کردن این آثار تلاش می شه.

جالبه بدونین، کتیبه‌هایی مختلفی در این مسجد هست که از نظر تاریخی و نوع نوشتن منحصر به فرد هستن. تعمیر و خوندن کتیبه‌های مسجد جامِع شهرستان شوشتر از چند سال پیش شروع شده و بر حفظ کتیبه های تاریخی این مسجد تاکید زیادی مسئولان دارن.

مترو تهران، تورهای گردشگری راه اندازی می کنه

تنها مترو جهان که دارای معاونت فرهنگی و هنری بوده و در طول سال برنامه های جور واجور هنری و فرهنگی در ده ها ایستگاه شهر تهران برگزار می کنه، می خواد این بار، تورهای گردشگری هم برگزار کنه.

باخبر شدیم که مدیرعامل شرکت استفاده مترو تهران وحومه از ایجاد تورهای گردشگری در مترو تهران خبر داده که تا کنون در متروای آسیا سابقه نداره.

این طرح به شکل تهرانگردی، آموزشی و تفریحی باعث می‌شه تا هم افراد با مسیرهای جور واجور آشنا شن و هم فضای مناسب واسه ایجاد فرهنگ مترو سواری جفت و جور شه.
مدیرعامل شرکت استفاده مترو تهران به کار گیری ظرفیت محلات، پیگیری مسائل و مشکلات در مورد رفاهی ایستگاه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت دسترسی مسافران به محتوای فرهنگی و آموزشی رو از دیگر مواردی شمرد که باید در معاونت فرهنگی و اجتماعی بیشتر روش زوم بشه.

بیرجند، باز خبر ساز شد

فصل دوم جستجو محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند، منتهی به شناسایی بنایی مربوط به عصرآهن ۳ گردید.

سرپرست هیات جستجو «تپه تخچرآباد» بیرجند گفت: فصل دوم جستجو «تپه تخچرآباد» واقع در ۳۰۰ متری غرب دهاتی به همین نام انجام شد.
جستجو فصل اول که هم جهت با کارآموزی دانشجویان باستان‌شناسی در سال ۱۳۸۸ انجام شده بود، به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم جستجو‌های این محوطه پس از ۸ سال معطلی تا امسال به تعویق افتاد

در فصل اول، گمانه‌ای به عرض سه و طول ۱۰ متر در شمال تپه ایجاد شد و در اون جستجو، دیوار خارجی یه بنای بزرگ خشتی کشف شد که با در نظر گرفتن دلایل موجود به نظر می‌رسید اونو عامدانه با خشت و سنگ پر کرده و بعد بیرون اونو هم به پهنای هشت متر و ارتفاع حدود چهار متر با شن پوشونده و محاصره کرده‌ان

در فصل دوم جستجو در این محوطه با در نظر گرفتن یافته های فصل گذشته، بر شناسایی پلان خارجی بنا متمرکز شده و بر این پایه، بقایای دیوار خارجی بنای خشتی که فصل پیش به دست اومده بود، مورد پیگردی قرار گرفته که اینطوری حدود دو سوم پلان خارجی بنا به دست اومد و مشخص شد با بنایی کوچیک سر و کار داریم که برج‌هایی به اون الحاق شده.

۴ مستند ایران در حافظه جهانی یونسکو ثبت شد

۴ اثر پیشنهادی صدا و سیمای ایران، در صدویکمین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو، در فهرست ملی این برنامه به ثبت رسید.   روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخونه ملی ایران خبر داد: مستندهای تلویزیونی «یاد و یادگار»، «پل آزادی»، «همراه باد در دل تنهایی کویر» و «کودکان سرزمین ایران»، به عنوان چهار مستند تلویزیونی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مستند تلویزیونی ۱۲۰ دقیقه‌ای «یاد و یادگار»، محصول شبکه سحر سازمان صدا و سیما در فاصله سال‌ها ۱۳۷۷-۱۳۷۸ ساخته شده.
این مستند پیدایش سرزمین ایران و تمدن اقوام جور واجور تا دوران معاصر رو  بررسی کرده .

مستند «پل آزادی» روایت آزادسازی خرمشهر و ساختن پلی روی رودخانه کارونه که به پل آزادی معروفیت پیدا کرد.
این مستند با عنوان فرعی «روایت خرمشهر، روایت عاشقان»، که محصول واحد جنگ شبکه اول سیما هستش، در ۹۰ دقیقه و در سال‌ها ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ ساخته شده.

مستند «همراه باد در دل تنهایی کویر»، با عنوان اولیه «سر راه شنه»،‌ محصول شبکه یه سیما هستش که در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۷ به کارگردانی منوچهر طیاب ساخته شده.
موضوع این مستند سفر کشف به کویرهای ایران و بررسی طبیعت اون هستش.

مستند «کودکان سرزمین ایران»، محصول گروه کودک و نوجوون شبکه دو سیما هستش که در فاصله سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ بخش گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران رو به تصویر می‌کشد. این مجموعه شامل ۵۲ قسمته که به وسیله کارگردانان مطرحی چون ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، فرزاد موتمن، فرهاد مهران‌فر و محمدرضا مقدسیان، ساخته شده.

جشن ۲۳۰ ساله شدن پایتختی تهران، فردا برگزار می شه

خبر خوش بعدی واسه پایتخت نشینان خوش نشین اون که فردا، به مناسبت دویست و سی ساله شدن پایتختی تهران، مراسمی به وسیله شهرداری تهران  در میدون مشق برگزار می شه.

دکتر گیل آبادی رییس روابط عمومی شهرداری تهران از برگزاری جشن دویست و سی‌امین سالگشت انتخاب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران خبر داد. ایشون اعلام کرد: گردشگری تاریخی دلیل می شه تا گذشته و هویت هر شهری حفظ شه.
ایشون با بیان اینکه تموم فخر یه کشوری به مانند آمریکا تصویریه که از خود به دنیا ارائه داده، وگرنه این کشور هم با مشکلات زیادی روبروس، گفت: با این حال کشورای جور واجور در ارائه تصویر بزرگ و بهتر از خود موفق بودن و لازمه تهران هم به این موضوع وارد شه.

مدیر روابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور دارای پتانسیل زیاد گردشگریه اما آمار بازدید گردشگرانش کمه، گفت: بدیش اینه متناسب با پتانسیل گردشگری، اقدامات خوبی واسه جذب گردشگر انجام نداده ایم.

مدیرروابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه روز چهارشنبه از ساعت ۶ تا ۸ حلقه مودت تهرانی‌ها در میدون مشق بسته می‌شه گفت: در این برنامه تلاش کردیم تا با دعوت از تهران‌شناسا برجسته مردم شهر رو با هویت، موسیقی، فرهنگ و سبک زندگی گذشتگان‌شون در این شهر آشنا کنیم.
حلقه این دوستی در مناطق و محلات هم امتداد یابد چراکه ما باید قصه شهرمون رو بدونیم تا بتونیم با مردم مهربون باشیم.

میدون مشق مربوط به دوره قاجاره و تو تهران، محدوده بین خیابون امام خمینی و سی تیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این میدون مدت کوتاهی هم در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خونده می‌شد و بعد از اون ساختمون‌های دولتی در اون ساخته شد.

پشتیبانی از فناوریای نرم در استانای دارای صنایع دستی

معاون پیشرفت فناوری معاونت علمی رییس جمهور تازگیا اعلام کرد، شهرایی که دارای صنایع دستی هستن، دولت از فناوریای نوین واسه پشتیبانی و پیشرفت اونا استفاده می کنه.

واسه تعیین طرح کلان ملی فناوری در استان‌های محروم، نیاز به همکاری مدیران استان‌ها و استانداری‌ها داریم تا بتونیم پیشرفت فناوری رو درهمه استان‌های کشور داشته باشیم. این طرح‌ها باید دارای اولویت و هم جهت با مزیت نسبی استان باشن. به گفته وطنی، استان کرمانشاه با وجود داشتن ثروتی بزرگ مثل انسانی و طبیعی، باید سرآمد پیشرفت فناوری در کشور باشه.

با امید به اینکه پشتیبانی از فناوریای نوین در میدون صنایع دستی، به میدون گردشگری دیجیتالی هم کشیده شه.
صنایع دستی ایران، چند دهه س که در طراز لیاقت و قابلیتای خوب در کلاس ملی و جهان ظاهر نشده و عزمم ملی واسه پیشرفت اون باید در دستور کار قرار بگیره تا خیابون نجات الهی تهران که پایتخت صنایع دستی کشوره، از رکود خارج شه.