برگزیده

آموزش کوک ویولن + نکته ها و تکنیک ها

همه چیز درباره ی کوک ویولن

موسیقی و نواختن سازهای مختلف حال تنها به عنوان یک سرگرمی مطرح نیست بلکه فضای خاص و مقدس این هنر سبب شده افراد زیادی مایل باشند در این وادی قدم بگذارند و خوانندگی و نوازندگی را به عنوان یک فعالیت ارزشمند بیاموزند. ویولن سازی است که طرفدارانی از کوچک و بزرگ به دنبال آموختن آن می‌گردند اما زمانی می‌توان لذت واضحی از نغمه‌های آن درک کرد که هنرمند تمامی تکنیک ها و مفاهیم را به شکل اصولی بیاموزد به همین دلیل این مطلب از وب سایت گوشنوازان را به کوک کردن ویولن اختصاص داده‌ایم تا بدون رنج و سختی هنرجویان مبتدی نیز بتوانند در این وادی پیش روند و قطعاتی فاخر بر جای گذارند.

لزوم اهمیت به آموختن نحوه کوک کردن ویولن

اگرچه ایران با فرهنگ و هنر ریشه دار خود توانسته پیشکسوتان بسیاری در تمامی زمینه‌ها به ویژه نواختن استادانه ساز ویولن تربیت کند اما مراجعه مداوم هنرمند برای کارهای ابتدایی و کوچکی همچون کوک ساز چندان جالب نیست، نخستین قدم، آموزش این مرحله است البته شرایط خاص محیطی و تاثیر مستقیم آن بر کوک ویولن همچون تغییرات یکباره دما، حمل و نقل ساز، تمرین مداوم …. نیز باعث سختی کار شده اند.

بنابراین قدم اصلی نواختن اصولی ویولن کوک کردن است، این نوشتار را نیز اختصاص به تشریح نکات ساده ولی تاثیر گذار گذاشته‌ایم تا رنج و سختی را کاهش دهیم. حتما شما نیز شنیده اید که دستکاری مداوم گوشی های کوک می‌تواند آسیب‌هایی مانند پارگی سیم را به دنبال داشته باشد بنابراین نیاز است اصولی و از پایه کوک کردن را آموخت.

برای نواختن ویولن، باید کوک کردن این ساز را نیز یاد بگیرید. معمولا کوک کردن ویولن جزو سرفصل های آموزشی دوره های آموزش ویولن می باشد. یکی از این دوره ها که به شکلی استاندارد و قابل اعتماد تهیه و تدوین شده است دوره ی آموزش تصویری ویولن خنیاگر است، برای دیدن این دوره به وبسایت خنیاگر مراجعه نمایید.

روش های متنوع کوک کردن ویولن

آغاز هر کاری برای مبتدیان آسان نیست اما حساسیت کوک ساز به ویژه آن که ممکن است افراد با چالش هایی همچون سفتی گوشی های کوک مواجه شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند بیشتر است.

البته نباید بدون گدار و آموزش اقدام کرد، آسیب هایی همچون پارگی سیم می‌توانند هزینه دوچندانی به‌دنبال داشته باشند بنابراین آهسته و پیوسته این مرحله را نیز بیاموزید و پیش ببرید.

راهکار نخست: کاربرد دستگاه تیونر

در این روش استفاده از تیونر به عنوان رکن اصلی کوک ویولن مطرح هست برای خرید تیونر می توانید به فروشگاه های عرضه کننده ابزار آلات موسیقی مراجعه کنید و این دستگاه را خریداری نمایید.

اساتید بنام که پختگی و تسلط بالایی در فضاهای این ساز نجیب دارند توصیه می‌کنند، هنرجویان مبتدی به ویژه برای نخستین کوک ویولن از این دستگاه کمک بگیرند، با توجه به این که چندان الفتی با صدای ساز ندارند و ممکن است خطا روند.

راهکار دوم: کوک کردن ویولن با اپلیکشن

حال تکنولوژی توانسته راحتی و رفاه بسیاری در زمینه نواختن هنرمندانه موسیقی نیز به ارمغان آورد به طوری که به راحتی بتوان از مرحله آموزش مبتدی تا حرفه ای را طی کرد و قطعات فاخری نیز بر جای گذاشت.

برای دریافت اپلیکیشن های کمک کننده به گوگل پلی و اپ استور مراجعه کنید که به شما کمک بسیاری می کنند. تنوع بالایی از اپلیکیشن وجود دارد که هر یک طرفدارانی دارند اما اپلیکیشن  Master Violin Tuner توسط بیشتر هنرجویان استقبال شده است.

در ادامه به شما اطلاعاتی کاربردی داده می‌شود تا بتوانید در رمزگشایی این شیوه موفق ظاهر شوید.

کوک استاندارد ویولن

هنرمندان نوازنده ویولن، یک نقشه راه برای کوک استاندارد ویولن تعریف کرده اند که به ترتیب برای کوک استاندارد و کلاسیک و پایه شامل می، لا، ر، سل هستند، شاید برایتان جالب باشه که از تلفیق این آواها واژه “ملارسول” تولید شده تا راحت تر به ذهن، سپرده شوند.

خوشبختانه علاوه بر استقبال از آرشه کشی در بین هنرمندان بنام این ساز، گروهی نیز پیتزیکاتو را ترجیح می دهند که در واقع کاربرد انگشت بر روی سیم هاست. هنرجویانی که در ابتدای مسیر یادگیری هستند بهتر است پس از آشنایی با الفبا برای درک بهتر صدای سیم ها، آرشه کشی ویولن را برای کوک انتخاب کنند. در صفحه نخست اپلیکیشن چنین تصویری قابل مشاهده است.

بخوانید :   تشک خوشخواب

طراحان این اپلیکیشن از نیاز هنرجویان مبتدی آگاه اند و برای کمک به سهولت کوک استاندارد مطابق تصویر، آموزش ساده ای را میسر کرده اند که فقط نیاز به کمی دقت دارد تا مطابق فرکانس خاص و مشخص، فرآیند کوک آغاز گردد.

به طور مثال بد نیست بدانید که فرکانس سیم چهارم یا سل، ۱۹۶ است. جذابیت موضوع زمانی برای شما دو چندان می شود که می توانید از نت قبل و بعد نیز مطلع شوید که در مثال قبل به ترتیب فادیز، نت سل دیز هستند. برای آغاز فرآیند کوک کافی است بر روی Start tuning کلیک کنید.

در این ساز، سیم لا برای آغاز کوک باید انتخاب شود. همچنین هنر جو نیز می‌بایست برای حالت، پوزیشن خاصی بگیرد به این ترتیب که علاوه بر قرار گیری ساز بر روی شانه، آرشه نیز روی سیم دوم جایگذاری شود. قدم بعدی می‌بایست بر روی سیم دوم در اپلیکیشن کلیک کنید تا بتوانید با آوای اصلی آشنا شوید و به پیگیری بقیه مراحل مشغول شوید، به این صورت که سیم دوم را با آرشه کشی انجام دهید.

در صورتی که احساس کردید آوای تولیدی برخاسته از سیم دوم، مشابهات بالایی به فرکانس اصلی صدای اپلیکیشن دارد بهتر است از تاندورها، برای تنظیم دقیقتر کمک بگیرید.

اما نکته اصلی اینجاست که هنرجو می بایست، آگاهی بالایی نسبت به آن داشته باشد، هم زمانی پیچاندن تاندورها و آرشه کشی کمک میکند تا بتوان شاهد نتیجه کار استانداردی در زمینه صدای کوک بود.

متاسفانه برخی از هنرجویان مبتدی یک اشتباه رایج دارند و بدون دقت فقط عجله می کنند، در حالیکه آرشه کشی سریع و ممتد مانع از تشخیص آوای اصلی می‌شود.

نحوه کوک کردن ویولن با گوشی های تعبیه شده در قسمت انتهای دسته

متخصصان برای دغدغه افرادی که نتوانسته اند آوای نزدیک با کوک استاندارد تولید کنند نیز چاره‌ای اندیشیده اند. اگرچه اقدام به ظاهر ساده‌ای به نظر می‌رسد اما تغییر وضعیت گوشی ها و صدا می تواند هدف را میسر کند به این صورت که شل تر کردن یا محکمتر نمودن، تنها اقدام تکمیل کننده است.

برای تفهیم بهتر به این مثال توجه کنید اگر هنرجو مشغول آرشه کشی بر روی سیم لا است اما در اپلیکیشن نت دیگری به نمایش درآمده است می بایست مطابق با اصول رایج، نوازندگی که نت سل قبل از نت لا قرار دارد تنها با محکم‌تر کردن، این چالش را نیز برطرف کرد.

کاربرد تاندور ها نیز راحتی بسیاری به ارمغان آورده است، با توجه به فاصله یک پرده‌ای که بین سیم سل تا سیم لا وجود دارد، در حالت دیگر که شاهد فاصله‌ای بیش از یک پرده بودید ممکن است تاندور ها نیز نتوانند این چالش را برطرف کنند اما کاربرد گوشی‌های کوک نتایج درخشانی به ارمغان می آورد.

برخی نیز به این نکته آگاه نیستند که حتماً در زمان کوک ساز با گوشی باید تسلط نسبی نسبت به ساز داشته باشند و حالت خاصی آن را بکار می گیرند اما قرار گرفتن ویولن بر روی شانه مانع دستیابی به این هدف است.

نحوه کاربرد تیونر فیزیکی

کاربرد تیونر فیزیکی نه تنها هیچ گونه سختی و چالشی به نوازنده تحمیل نمی‌کند بلکه توانسته نظر علاقه‌مندان را نیز جلب کند.  اساتید چیره‌دست نیز توصیه می‌کنند در زمان کوک بر روی حلزونی ویولن قرار گیرد تا برای انجام قدم بعدی که روشن کردن تیونر است بتوان عملکرد درخشانی داشت.

البته نباید فراموش کنید، در حالت معمول می‌بایست از انگشت برای زدن سیم لا دوم استفاده کنید و نیم نگاهی برای تشخیص عملکرد به تیونر داشته باشید.

بقیه مراحل مشابهت بالایی به مطالب قبلی دارد به این شکل که کاربرد تاندور ها جهت کوک زمانی است که شاهد فاصله حدود یک پرده هستید و در مواردی که فاصله از یک پرده تجاوز کند، استفاده از گوشی ها راهکار اصلی است.

لینک مقاله اصلی در سایت گوش نوازان :: آموزش کوک ویولن + نکته ها و تکنیک ها