سئو - بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

درست است که گیربکس اتوماتیک عمر و دوام بسیار زیادی دارند، اما اگر قطعات داخل این گیربکس ها به صورت منظم و دوره ای سرویس نشوند و مورد بررسی قرار نگیرند ممکن است دچار اختلال و اشکال جدی شوند.

هر اختلالی که در قطعات داخل گیربکس رخ بدهد باعث می شود تا در نهایت گیربکس دچار خرابی شود و هزینه های هنگفتی را به صاحب خود را متحمل شود. بنابراین شما باید به عنوان صاحب یک خودرو اتوماتیک حتما نسبت به قطعات داخلی گیربکس خود اطلاعات هرچند مختصر داشته باشید و خودتان تا حدودی بتوانید عیب و ایرادهای آن را تشخیص دهید، تا در صورت وجود هر گونه ایراد به سرویسکار مجاز مراجعه کنید.

یکی از قطعات بسیار حساس گیربکس های اتوماتیک ساعتی است. تعمیر و سرویس ساعتی گیربکس کار هر تعمیر کاری نیست و باید توسط تعمیرکاران خودرو متخصص اتومبیل های اتومات دارای تجربه کافی انجام شود. ما در ادامه در مورد این قطعه به صورت مفصل صحبت کرده‌ ایم.

ساعتی گیربکس اتوماتیک چیست؟

یکی از قطعات اصلی در گیربکس های اتوماتیک ساعتی است. قطعه ساعتی نقش بسیار مهمی در گیربکس ها دارد.

از جمله مهم ترین عملکرد های ساعتی روغن کاری قسمت های مختلف گیربکس است.

وظیفه مهم دیگر این قطعه صدور دستور تعویض دنده است. این قطعه دستور را از کامپیوتر گیربکس میگیرد. داخل قطعه ساعتی یکسری سوپاپ وجود دارد که باعث درگیری کلاچ ها، ترمز های داخل گیربکس و در نهایت لاک آپ توربین می شوند.

ساعتی از طریق لاک آپ توربین سرعت خاصی را در توربین تنظیم میکند و باعث شتاب گیری ماشین می شود. همانطور که گفتیم این قطعه مهم دستور خود را از کامپیوتر می گیرد کامپیوتر به ساعتی دستور می‌ دهد و ساعتی شیر برقی ها و سوپاپ ها را درگیر می ‌کند و در نهایت باعث می‌ شود گیربکس بهترین عملکرد را داشته باشد.

تا به اینجا تا حدودی در مورد قطعه ساعتی و نقش آن در گیربکس های اتوماتیک آشنا شده اید. اما اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه مهم و حساس به دست بیاورید بهتر است که ما را تا انتها همراهی کنید.

چه موقع ساعتی باعث اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک می شود؟

به مرور زمان قطعات داخلی گیربکس نیز فرسوده می ‌شوند و نیاز به سرویس و یا تعویض خواهند داشت. فرسودگی ساعتی نیز یک مسئله طبیعی بعد از گذشت مدت زمان طولانی است که در گیربکس اتوماتیک اتفاق می افتد. زمانی که ساعت فرسوده می شود اصطکاک سوپاپ ها نیز کم می ‌شود و پس از آن فشار روغن گیربکس تغییر می کند.

به دنبال آن روغن به مقدار مناسب به کلاچ ها و توربین می‌ رسد. هنگامی که روغن به مقدار مناسب به کلاچ و توربین نرسد تعویض دنده نیز به سختی انجام می‌ شود و در نهایت عملکرد گیربکس مختل می‌ شود.

بنابراین اگر عمر ساعتی شما به اتمام رسیده باشد شما حتما باید در اسرع زمان ممکن به یک سرویسکار مجاز مراجعه کنید. اما چگونه میتوان متوجه عیب ساعتی گیربکس شد؟ ما در ادامه در مورد علائم خرابی آن نیز به صورت مفصل توضیح داده ایم.

علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک

علائمی که شما می توانید با توجه به آن ها متوجه خرابی ساعت گیربکس خود شوید شامل سه دسته هستند که خود مجدد شامل زیر مجموعه های دیگری نیز می باشند. این علائم به صورت مرتب در ادامه لیست شده اند.

هنگامی که شما یک اتومبیل اتوماتیک دارید باید حتما در تشخیص علائم دقت زیادی داشت باشید تا هرگونه ایراد کوچک را در اسرع زمان ممکن برطرف کنید. ایراد های کوچک در گیربکس های اتوماتیک منجر به بروز ایراد های بزرگ می‌ شوند و در نهایت هزینه‌ های هنگفتی را روی دست شما قرار می دهند.

۱صدای گیر کردن و کوبیده شدن به دلیل مشکل در بدنه سوپاپ ها

هنگامی که بدنه سوپاپ ها مشکل داشته باشند شما در شتاب های بالا به دلیل فشار نامناسب روغن صدای گیر کردن و کوبیده شدن می‌ شنوید. هنگامی که خودروی شما شتاب می‌ گیرد این صدا ها نیز بیشتر خواهند شد. بنابراین در صورتیکه این صداها را شنیدید متوجه می ‌شوید که بدنه سوپاپ های ساعتی مشکل دارند و نیاز به بررسی‌ های بیشتر دارند.

۲مشکل در تعویض دنده ها

هنگامی که شما قصد تعویض دنده را داشته باشید ممکن است با اختلالات متعددی همچون

  • تعویض اشتباه دنده: این مسئله در هنگام خرابی ساعتی بسیار رایج و معمول است. به احتمال زیاد شما شاهد تعویض اشتباه دنده خود در هنگام خرابی این قطعه باشید. بدین‌ صورت که شاید شما قصد پایین آوردن و کم کردن دنده ها را داشته باشد اما گیربکس شما خلاف آن عمل کند.
  • تعویض لغزشی دنده: اگر شما به هنگام تعویض دنده شاهد لغزش بودید، می تواند دو دلیل داشته باشد. دلیل اول فرسودگی صفحه ساعتی و دلیل دوم بسته شدن یکی از دریچه های ساعتی است. که در هر دو مورد یک سرویس کار می‌ تواند به صورت کاملا دقیق مشکل را تشخیص بدهد. در صورتی که صفحه فرسوده باشد احتمال زیاد شما نیاز به تعویض آن خواهید داشت. اما در صورتی که یکی از دریچه ها مسدود شده باشند صرفا با بازسازی مجدد آن مشکل برطرف میشود.
  • عدم تعویض دنده: این اختلال به راحتی قابل تشخیص نیست. شما باید در رانندگی تبحر و تخصص لازم را داشته باشید و بدانید چه زمانی دقیقا نیاز به تعویض دنده خواهید داشت. یک تست ۱۵ دقیقه ای توسط یک راننده با تجربه وجود یا عدم وجود این اختلال را مشخص میکند.
  • تعویض خشن دنده: گیربکس های اتوماتیک با روانی و سادگی تعویض دنده مشهور و معروف هستند. اما زمانی که شما برای تعویض دنده دچار مشکل شوید و احساس کنید که عمل تعویض دنده به سختی و خشن انجام می‌ شود قطعا ساعتی شما نیاز به بررسی‌ های بیشتر خواهد داشت. در صورتی که متوجه شدید به سختی دنده ها عوض می شوند و ماشین بعد از تعویض دنده به جلو پرتاب می شود حتما در اسرع زمان ممکن و بدون فوت وقت خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید.
  • بروز صدا هنگام تعویض دنده: حتما شما هم با گیربکس های دستی کار کرده اید و هنگام تعویض دنده صدای خاصی را می شنوید. در صورتی که این صداها در گیربکس های اتوماتیک نیز شنیده شوند می‌ توانند نشان‌ دهنده اختلال در عملکرد ساعتی باشند.
بخوانید :   معرفی تجهیزات و شیشه آلات آزمایشگاهی و کاربرد شان

۳نشت روغن گیربکس

این مسئله نیز یکی از علائم اختلال در عملکرد ساعتی گیربکس اتوماتیک شما است. درصورتیکه گیربکس شما نشتی روغن داشته باشد دیگر روغنی برای عملکرد سوپاپ ها وجود نخواهد داشت و همین مسئله باعث بروز مشکل خواهد شد.

بنابراین نشت روغن گیربکس هم یکی از دلایل خرابی ساعتی در گیربکس است و هم یکی از علائم آن به شمار می آید. زیرا هنگامی که ساعتی شما مشکل داشته باشد نیز شما شاهد نشتی روغن خواهید بود. شما می توانید از طریق بررسی های زیر خودرو متوجه نشتی و یا عدم نشتی روغن شوید.

اگر که شما آن سرویس های دوره ای خودرو خود را به صورت مکرر و بدون اتلاف زمان انجام بدهید قطعا در صورت نشتی روغن متوجه آن خواهید شد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اگر به موقع روغن گیربکس را عوض نکنید باعث بروز خسارت های بسیار زیادی خواهد شد.

همچنین روغن گیربکس های بی کیفیت نیز همین عواقب را در پی دارند و در نهایت باعث خرابی ساعتی، خرابی توربین و همچنین خرابی کل گیربکس خواهند شد. بنابراین در انتخاب روغن گیربکس اتومبیل خود نهایت دقت را به کار بگیرید.

برای تعمیر ساعتی گیربکس به کجا مراجعه کنیم؟

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان کرده‌ ایم اختلال در گیربکس شما ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید و علائم متفاوتی نیز داشته باشد. در صورتی که شما تجربه کافی برای عیب یابی را داشته باشید می‌ توانید خودتان عیب یابی کنید و پس از مشاهده عیب به یک سرویس کار متبحر مراجعه نمایید.

اما در غیر این صورت بهتر است که سرویس‌ های دوره ‌ای اتومبیل خود را به تعویق نیاندازید و برای انجام سرویس های دوره ای خودرو اتوماتیک خود را به تعمیرگاه ببرید.

اما این سوال که برای تعمیر ساعت گیربکس به کجا مراجعه کنیم جای بحث دارد. توجه کنید که در همه موارد اتومبیل شما صرفا با یک تعمیر ساده رو به راه نمی شود و ممکن است نیاز به تعویض قطعه نیز داشته باشید.

تعویض قطعات یکی از ارکان مهم در تعمیر خودروهای اتوماتیک است. زیرا قطعات بی کیفیت به سادگی و به زودی خراب می شوند و حتی ممکن است خسارات جبران ناپذیری نیز به جای بگذارند و باعث خرابی دیگر قطعات گیربکس نیز شوند.

بنابراین اورجینال بودن و باکیفیت بودن قطعه تعویضی اهمیت بسیار زیادی دارد و در کنار آن تخصص و تجربه تعمیرکار نیز حرف اول را می‌ زند. بنابراین شما باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خود و یا تعمیر ساعتی گیربکس حتما به یک تعمیرکار مجاز مراجعه کنید که کیفیت بالای محصولات خود را تضمین نموده و همچنین تعمیرات خود را نیز گارانتی کند، تا شما با خیال آسوده مجدد به رانندگی خود ادامه دهید و از رانندگی خود با اتومبیل اتوماتیک خود لذت ببرید.

خدمات تعمیرگاه گیربکس رضا

تعمیرگاه گیربکس رضا در جهت تعمیر و سرویس ساعتی گیربکس اتومات و دیکر قطعات گیربکس اتوماتیک بسیار موفق عمل کرده است. تجربه تعمیرکارها و مکانیک های این مرکز بسیار عالی و پر بار بوده و در کنار آن دانش و تخصص آنها نیز بسیار زیاد است.

از طرفی محصولات و قطعات به کار رفته برای تعویض نیز از نوع اورجینال و درجه یک هستند. تعمیرگاه گیربکس رضا اتومبیل شما را پس از تعمیر نیز گارانتی می کند و شما می توانید با خیالی آسوده نسبت به تعمیر تخصصی و همچنین اورجینال بودن قطعات به کار رفته در آن از رانندگی مجدد خود نهایت لذت را ببرید.

برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با مجموعه تعمیرگاهی گیربکس اتوماتیک رضا به ادرس وبسایت https://gearboxreza.com  و هم چنین تهیه لیست قیمت گیربکس اتوماتیک و قطعات آن به گیربکس شاپ به ادرس https://gearboxreza.shop مراجعه کنید و جهت مشاوره تخصصی و همکاری در خصوص خدمات و لوازم با شماره 09116344009 در ارتباط باشید.