۷۵ سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

۷۵ سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

جیپ نه فقط به عنوان یه خودرو شاخص در جهان خودروسازی، بلکه در مقام یه نماد بزرگ در توانمندیای بشری و یه وسیله مهم اما ساده و قابل اطمینان واسه رسیدن به اهداف سخت و خشن از جایگاهی والا برخوداره.

حالا در سال ۲۰۱۶ دقیقا ۷۵ سال از پیدایش این وسیله جنگ و صلح میگذره. خودرویی که در مدت حضورش در کنار بشر تونست معانی جدید از قدرت، کارکرد، مقاومت و جوونمردی رو به نمایش بزاره و به یکی از مهمترین برندا در صنعت خودروسازی مبدل شه.

در این مطلب می خوایم تا بعضی از مهمترین نکات در دوران زندگی جیپ رو مرور کنیم.

عصاره ای از صنعت خودرو آمریکا

 پیدایش جیپ به سال ۱۹۴۱ برمیگرده. وقتی که چند شرکت بزرگ و کوچیک آمریکایی در عکس العمل به فراخوان ارتش واسه ساخت یه خودرو چند منظوره، کاربردی و ارزون ایده های خود رو واقعیت بخشیدند.

با این حال زمان زیادی کم واسه طراحی و تولید محصول اولیه و سختی هدف گذاری ارتش واسه طرح یه خودرو سبک وزن و مقاوم و در عین حال ارزون باعث شد تا بسیاری کمپانیای بزرگ مثل جنرال موتورز و فورد در عمل از این پروژه جا بمونن.

جیپ در جنگ کاربردای زیادی داشت، حتی به وسیله ارتش انگلیس به عنوان هلی کوپتر استفاده شد.

هرچند با در نظر گرفتن قدرت و کارکرد این خودرو، واسه پرواز نیاز چندانی هم به وجود بال و ملخ نبود.

در آخر طرح یه مهندس آزاد واسه شرکت کوچیک بنتام، به وسیله ارتش پذیرفته شد اما مسئولان این شرکت رو واسه تولید در حجم لازم ارتش زیادتر از اندازه کوچیک می دونستن، پس دو شرکت فورد و ویلیز در کنار بنتام مسئولیت تولید مدلای اولیه واسه تست رو رو دوش گرفتن.

آخرسر ۱۵۰۰ دستگاه از سری اولیه این وسیله نقلیه تازه به وسیله سه شرکت به میادین تست ارتش فرستاده شد و پس از آزمونای بسیار، مدیران تصمیم گیرنده پروژه مدل ساخت ویلیز رو به عنوان طرح پایانی انتخاب کردن و فورد و بنتام هم با در اختیار گرفتن نقشه های ساخت دقیق، به تولید انبوه طرح ویلیز روی آوردن.

جالبه بدونین که جلوپنجره معروف جیپ که نماد چشمی این خودرو هم هستش در واقع از روی مدل ههای اولیه ساخت فورد به عاریت گرفته شده.

ژنرال آیزن هاور و تجربه سواری با جیپ جنگی

به هرحال با پایان پیدا کردن جنگ، برند جیپ به عنوان زیر مجموعه از سومین گروه خودروسازی بزرگ آمریکا (کرایسلر) به زندگی خود ادامه داد و یه عالمه از مدلای جور واجور از دونفره بدون سقف تا استیشن واگن خانوادگی، وانت و حتی پیکاپ رو راهی بازار فروش کرد.

جیپستر، اولین شاسی بلند کروکی در تاریخ صنعت خودرو، ایده ای که هیچ وقت خیلی مورد توجه بازار نیستش.

کامیونت با ظرفیت حداکثری بر مبنای شاسی و پلت فرم مقاوم و ساده جیپ

این طرح بدنه با حسی نوستالژیک تا اواخر دهه ۹۰ روی جیپ چروکی اجرا می شد.

تکنولوژی ساده، استواری قطعات و جذابیتای نوستالژیک در کنار کاربردی بودن و قیمت مناسب از جمله مهمترین عوامل موفقیت برند جیپ در تموم ۷۵ سال گذشته حساب می شن.

جیپ استیشن واگن جد بزرگ شاسی بلندای مدرن امروزی

جیپ چه در دوران جنگ و چه در سالای بعد به وسیله ارتشا و خودروسازان غیر آمریکایی مورد کپی ورداری گسترده واقع شد و در واقع زمینه پیدایش نسلی از خودروهای شاسی بلند و SUVای امروزی رو به وجود آورد.

تبلیغات جیپ به عنوان یه خودرو غیر نظامی واسه مصارف متفاوت

نسل اول جیپ چروکی که هنوزم در کشورمون بسیار محبوبه.

مدل جادویی و جاودان جیپ واگنیر که با چند تغییر جزئی در حدود ۳۰ سال روی خط تولید بود.

جیپ چروکی که از محبوبیت بسیاری برخوداره.

جبپ گرند چروکی، لوکس ترین خونواده از اجناس جیپ

جیپ کامپاس، مدلی ارزون قیمت تر نسبت به چروکی

جدیدترین نسل از جیپ چروکی

قدرتمندترین مدل جیپ گرند چروکی با پیشرانه ۶٫۴ لیتری و ۴۷۵ اسب بخار توان که یکی از سریعترین SUVای جهان حساب می شه.

حالا اما کرایسلر خودروساز خیلی قدرتمندی نیس و با همکاری و ترکیب با فیات ایتالیا به دنبال جبران نقاط ضعف خوده.

جیپ رانگلر که بیشترین قرابت رو با طرح اصلی و جنگی جیپ داره در طول چند سال به نمادی واسه آفرود و بیراه س نوردی مبدل شد.

کانسپت چهار نفره برمبنای رانگلر

در طول ۷۵ سال گذشته، رانگلر نماد و پرچمدار برند جیپ بوده.

یکی از یافته های این ترکیب، ظهور خودروهای جیپ با مهندسی ایتالیایییه. در واقع بعضی اجناس فیات که به شکل استاندارد امکان فروش موفق در بازار آمریکا رو نداشتن، حالا در پوسته جیپ راهی خیابون می شن.

جدیدترین مدل جیپ رنگید که براساس فیات فیات ۵۰۰ ال ساخته می شه.

البته این اولین مشارکت جیپ با ایتالیاییا نیس و در سالای جنگ جهانی هم تماشاگر صحنه ای مانند تصویر زیر بوده ایم.

این روزا دیگه جیپ تنها یه برند نیس، فلسفه ای در خودروسازیه که مستقیم و غیر مستقیم باعث تغییر در کره خاکی ما شده است.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *