مدل لاينه – لي//پایان نامه درباره خدمات دولت الکترونیک

مدل لاينه – لي//پایان نامه درباره خدمات دولت الکترونیک

مدل لاينه – لي

اين مدل توسط كارن لاينه، استاد دانشكده مسائل امور شهري و جونگ وولي، استاد دانشكده تجاري دانشگاه نوادا لاس وگاس ارائه و برپايه يكسري امكان سنجي­هاي مديريتي، سازماني و فني و طبق تجربيات ايالات متحده بنا شده است. اين بحث از دولت ايالتي نشأت مي­گيرد و نوآوري­هاي مدل در دو سطح دولت محلي و مركزي كاربرد دارد. طبق نظر اين دومحقق براي ايجاد يك دولت الكترونيك مبتني بر اينترنت و روش‏هاي ديجيتالي مراحل زير ضروري است. شكل شماره يك اين مراحل را به همراه ابعاد آنها نشان مي‏دهد(کیلی ، 2003).

مرحله اول – فهرست برداري: به دليل درخواست شهروندان، فشار فناوري اطلاعات، بالارفتن دانش فني كاركنان و درخواست صاحبان سهام وجود وب‏سايت دولتي ضروري است. با ايجاد اين سايت شهروندان مي توانند از نحوه ارائه خدمات و نحوه خدمات بعداز آن با دريافت اطلاعاتي از سايت­ها و روش‏هاي دولتي آگاهي يابند. با شعار شهروندان به عنوان مشتري، مقدار اطلاعات قابل ارائه بايد افزايش يابد و با ايجاد يك سايت فهرست، امكان اتصال و استفاده براي ساير سايت‏ها نيز فراهم شود. (لاین و جان ، 2001).

به طور معمول در سايت فهرست، موضوع‏ها براساس وظايف يا عنوان‏هاي وزارتخــانه ها و مؤسسات دولتي طبقه بندي مي‏شوند. در ضمن براي به‏روز نگه داشتن سايت­هاي دولتي، با توجه به تغييرات متفاوتي كه در روش‏ها و مقررات انجام مي گيرد، به طور سريع بايد در اطلاعات وب سايت­ها اصلاحات لازم به‏عمل آيد. همچنين مسئوليت هركــدام از مؤسسات دولتي در هماهنگي، برنامه ريزي و حفظ وب سايت مشخص شود. البته ممكن است يك مؤسسه مركزي مسئوليت وب سايت‏هاي دولتي را برعهده بگيرد. در اين مرحله هيچگونه تغييري به لحاظ الكترونيك اتفاق نمي­افتد بلكه تنها به پركردن يكسري فرم­ها محدود مي‏گردد. (تامبوریس و همکاران[1] ، 2003).

در پايان بايد گفت كه ايده خدمات قابل دسترس براي همگان مستلزم روش‏هاي برخط و غيرالكترونيك است زيرا همگان ممكن است به امكانات اينترنتي دسترسي نداشته باشند. (لاین و جانگ، 2001).

مرحله دوم – تراكنش: در اين مرحله شهروندان روز به روز خواستار گسترش انجام كارهايشان به صورت الكترونيك هستند. بنابراين، كارگزاران، مديران دولتي و شهروندان با بودن كانال­هاي ارتباطي مقدماتي برخط، به دنبال افزودن بر اين كانال هاي ارائه خدمات هستند. اين نوع ارتباطات اميد به بهبود كارايي را براي طرفين افزايش مي­دهد. شهروندان به تدريج از مزاياي دولت الكتـرونيك همچون خدمت رساني در همه اوقات روز، صرفه جويي در وقت به دليل عدم مراجعه حضوري و مواجه شدن با مشكلات رفت و آمد، ايستادن در نوبت و عدم پاسخگويي در اداره­ها آگاهي مي­يابند. اين خود باعث گسترش استفاده از دولت الكترونيك مي­شود. ثبت فعاليت­هاي وسايط نقليه يا پركردن فرم‏هاي مالياتي سرآغاز چنين خدمات تراكنش محور هستند. در ايـــن مرحله، روش­هاي ارتباطي به گونه­اي تنظيم مي­شوند كه روابط دوطرفه باشد. اين توانايي باعث اعطاي نقش فعال تري به شهروندان مي­شود زيرا آنها به طور مستقيم مي­توانند با مسئولان مربوط تماس برقرار كنند. درنهايت اينكه در اين جامعه پاسخگويي و كيفيت سيستم­هاي ON-LINE با سيستم هاي OFF – LINE مقايسه مي­شود و يكپارچگي آنها مدنظر قرار مي­گيرد(کیلی ، 2003).

مرحله سوم – ادغام عمودي: هدف از اين مرحله، اصلاح سيستم و روش­هاي خدمات رساني است. اين ضرورت به اين خاطر است كه بعد از راه‏اندازي سيستم­هاي ارتباطي جديد، انتظارات شهروندان افزايش پيدا مي­كند. طي اين مرحله اغلب سازمان­هاي دولتي، بانك­هاي اطلاعاتي خاصي دارند و طراحي و فرايندهاي مشابه ندارند. لذا ادغام عمودي آنها ضروري است. به همين منظور بعضي از وظايف مشابه ابتدا همسان مي­شوند و اين كار ازطريق يك بانك اطلاعاتي متمركز انجام مي­گيرد و يا اينكه ازطريق كانال خاصي با هم ارتباط پيدا مي­كنند. به عنوان نمونه­اي از فعاليت­هاي اين مرحله يك سيستم ثبت مجوز رانندگي در يك ايالت آمريكا را درنظر بگيريد. اين سيستم ممكن است به يك پايگاه داده ملي كه دربرگيرنده رانندگان وسايط نقليه سنگين عبوري است، متصل شود. از آنجا كه سيستم‏ها به طور عمودي ادغام شده‏اند، به محض اينكه يك شهروند براي يك مجوز كاري در دولت، فرمي را پر مي‏كند، اين اطلاعات به سيستم مجوز كار ايالتي، دولت مركزي و شماره تشخيص كارمند وارد و ثبت مي­شود(کارن و لی، 2001: 18).

مرحله چهارم – ادغام افقي: از آنجا كه شهروندان داراي نيازهاي مختلفي از قبيل آمـــوزش، بهداشت، غدا، مسكن و… هستند، مي توانند از كمك‏هاي اطلاعاتي و خدمات دولتي اين مرحله به بهترين نحو ممكن استفاده كنند. از ديدگاه آنان خدمات قابل ارائه مي‏توانند ازطريق سيلوهاي مختلف و يا به صورت يكپارچه فراهم شوند. سازمان‏هاي مختلف با حوزه­هاي وظيفه‏اي متفاوت نيز مي­توانند با همديگر همكاري كرده و در اطلاعات يكديگر هم سهيم شوند. به طوري كه اطلاعات مشترك ازطريق يك مؤسسه منتشر شود و همه وظايف مؤسسه­ها را برعهده گيرد. ازنظر فني ادغام بانك­هاي اطلاعاتي نامتجانس و رفع مشكلات تعارض آنها مستلزم وظايف متعدد و رفع هرگونه مانع براي دسترسي به آنهاست. از اين طريق سازمان­ها قادر خواهند بود كه از اصل صرفه جويي در مقياس استفاده كنند و هزينه­ها را كاهش دهند. به شرطي كه شهروندان اين ادغام را به عنوان خوشه چيني از اطلاعات يك جامعه محصور شده و يا اطلاعات منحصر به فرد تلقي نكنند(لاین و جانگ ، 2001).

2-2-15-3-مدل گروه گارتنر

گارتنر طبق این مدل، بلوغ دولت الکترونیک از چهار مرحله تشکیل یافته است. فاز (اطلاعات):حضور در وب می­باشد. اطلاعات ایستا مربوط به شهروندان و بخش تجاری تهیه میگردد. فاز ( تعاملات):افراد می‏توانند سوالاتشان را از طریق ایمیل بپرسند، از موتورهای جستجو استفاده کنند و انواع فرم­ها و اسناد را دانلود کنند. فاز (معامله): پرداخت­های آنلاین مالیات­ها، ویزا، پاسپورت ازمشخصه­های آن است. فاز(تغییر): تعریف مجدد تحویل خدمات دولتی از طریق ایجاد یک نقطه ارتباط که باعث می‏شود تمام سازمان­های دولتی برای شهروندان شفاف باشند.(آفیسکو و سولیمان[2]،2006).

 

[1]-Tamboris

[2]-Officeco & Soleiman

مدیر سایت