جستجوی مقالات فارسی – طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمانهای اداری- …

  • هنگ کنگ:

کمیسیون مستقل مقابله با فساد با نام اختصاری (ICAC) Independent Commission Against Corruption در سال ۱۹۷۴ در عکس العمل به گسترش فساد در سطوح بالای اداره پلیس آن کشور تاسیس شده است و کاملاً مستقل از اداره پلیس (مستقل از سه قوه اجرایی، مقننه و قضائی) عمل می کند. این کمیسیون دارای واحدهای پلیسی و تجسسی مستقل و از اختیارات بسیاری حتی در زمینه آموزش مردم برخوردار است و پاسخ گوئی آن در مقابل فرماندار هنگ کنگ است که در سال ۱۹۷۴ پس از رسوایی یکی از افسران عالی رتبه پلیس، این کمیته را تشکیل داد. اعضای این کمیسیون نسبت به کارکنان دیگر سازمانهای دولتی از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار بودند و به دیگر سازمانها منتقل نمی شدند و برای افسران ارشدی که مورد سوء ظن بودند کار نمی کردند. شکایت های بسیاری که کمیسیون از مردم دریافت می کرد بیانگر موفقیت اعضاء بود. در تحقیقاتی که در سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۴ به عمل آمد مشخص شد که میزان فسا د در سالهای نخستین فعالیت کمیسیون کاهش پیدا کرده است. (ربیعی، ۱۳۸۳، ۱۵۵)
ساختار سازمانی کمیسیون مقابله با فساد متشکل از سه بخش است:
۱- روابط عمومی: که مسئولیت تبلیغات و آموزش مردم و طبقات اجتماعی را بر عهده دارد.
۲- بخش عملیات: که بزرگترین بخش کمیسیون است و مسئولیت رسیدگی به انواع فساد اداری را برعهده دارد.
۳- بخش پیشگیری از فساد: پرسنل این بخش همگی از مدیران ارشد سازمانهای خدمات عمومی بوده و در گروههای تخصصی سازماندهی شده اند و مسئولیت بهبود سیستمها و رویه های کاری سازمانهای دولتی و خدمات عمومی را برعهده دارد. (معدنچیان،۱۳۸۰، ۳۸۸)

  • بوتسوانا

دولت بوتسوانا در سال ۱۹۹۴، کمیته مبارزه با فساد و جرایم اقتصادی را ایجاد کرد. این کمیته درباره تخلف افراد به تحقیق و تفحص پرداخته درصورت لزوم مورد پیگرد قانونی قرار دهد. این کمیته به صورت رسمی زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت می کند ولی در عمل مستقل و قادر به تعقیب همه افراد در هر سمت و مقامی است. کمیته مزبور به علت عملکرد مطلوب خود کم و بیش به الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه تبدیل شده است. (ربیعی، ۱۳۸۳، ۱۵۶)

  • جمهوری خلق چین

از سال ۱۹۷۹ در داخل حزب کمونیست نهادهایی به نام «کمیسون های نظارت انضباطی»(Discipline Inspection Commissions) ایجاد شد. این کمیسیون در تمام سطوح فعالیت می کند و موظف به مبارزه با سوءاستفاده مسئولان و کارمندان از منابع دولتی هستند. عملکرد این کمیسیون در اثر تضادهای موجود بین حزب کمونیست و مراکز قضائی آسیب دیده است. مسئولان حزب در تحقیقات کمیسیون ها مداخله می‌کنند. ( همان منبع،۱۵۷)

  • نیجریه

بعد از پاکسازی جمعی رد سال ۱۹۷۵، دولت «اباسانجو» در نیجریه دونهاد مجزار برای رویارویی با فساد ایجاد کرد. «اداره شکایات عامه» برای رسیدگی به شکایات شهروندان از مظالم اداری و «اداره بررسی اعمال فاسد » برای تحقیق و رسیدگی به کلیه موارد فساد اداری ایجاد شده بودند. این نهادها موفق نبودند و پس از انتقال قدرت به دولت غیرنظامی در سال ۱۹۷۹ منحل شدند. به جای آنها دو نهاد جدید به نام‌ اداره «رفتار اداری» و «دادگاه رفتار اداری» ایجاد و آئین نامه خاصی نیز برای رفتار اداری تنظیم شد. یکی از وظایف مهم این نهادها رسیدگی به مشروعیت منابع ثروت و درآمد کارکنان دولت بود. (ربیعی،۱۳۸۳، ۱۵۷)

  • مالزی

برنامه های مبارزه با فساد در مالزی به اختصار به شرح ذیل است:

  • چشم انداز ۲۰۲۰: دیدیگاهی است که توسعه کشور مالزی بر پایه آن هدایت می شود و توسعه اقتصادی را همراه با توسعه عدالت اجتماعی و ثبات سیاسی در برمی گیرد.
  • تشکیل کمیته یکپارچه مدیریت اداری دولت مالزی: آژانس ضد فساد راهبردی را تحت عنوان «دورنما و ماموریت آژانس ضد فساد» برای تحقق ۲۰۲۰ به دولت ارائه کرد که به تصویب و تشکیل کمیته یکپارچگی منجر شد که هدف آن حل ضعف های مدیریت و خدمات عمومی هماهنگ و برخورد با سوءاستفاده از موفعیتهای سازمانی بود.
  • تبیین مفهوم فساد در قوانین: دولت مالزی مفهوم فساد را در قوانین تعریف کرده است. جامعترین این قوانین، قانون ضد فساد ۱۹۹۷ است. طبق این قانون موارد مرتبط با رشوه و سوءاستفاده از موقعیت مصادیق فساد هستند.
  • تاسیس آژانس ضد فساد: وظایف اصلی آن عبارتست از بررسی موارد فساد اعلام شده، آموزش عمومی در مبارزه با فساد، بررسی عملکردهای سازمانهای خدمات دولتی، پاسخ به استعلام سازمانها در رابطه با سابقه فساد کارکنان.
  • تاسیس دفتر شکایات مردمی
  • ایجاد مرکز برنامه ریزی مدیریت و مدرتیزاسیون اداری مالزی: هدف آن خدمت رسانی به واحدها و مؤسسات تولیدی و هماهنگی و برنامه ریزی پروژه های توسعه سیستم هاست.
  • پیاده سازی سیستم مدیریت ایزو ۹۰۰۰: طبق گفته نخست وزیر مالزی همانطور که محصولات تولیدی با کیفیت مشخص وارد بازار می شود، خدمات دولتی نیز باید رد زمان و کیفیت معلوم و مشخص ارائه شود.
  • برنامه اصلاح ساختار اداری: ارائه خدمات با هدف رشایت مشتری، بهبود سیستمها و رویه های کاری، تقویت روابط دولت و بخش خصوصی، افزایش میزان پاسخگویی بخش عمومی
  • بهره برداری مؤثر از فن آوری اطلاعات: این برنامه تحت عنوان “به سوی خدمات الکترونیکی ” توسط واحد برنامه ریزی مدیریت تدوین شده که شامل یک طرح توسعه ارتباطات با عنوان بزرگراه اطلاعاتی و هفت طرح جامع برای توسعه سیستم های کار
    برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

    بردی است. (معدنچیان، ۱۳۸۰، ۳۹۸)

  • کره جنوبی

از دهه ۱۹۸۰ تلاشهای ضد فساد در کره جنوبی وجود داشته و قوانینی هم در این زمینه به تصویب رسید. اما تمایل سیاسی قوی در رده های بالای سیاسی برای این مسئله وجود نداشته است. تا این که رئیس جمهور-کیم دی چونگ که تمایل شدید به ریشه کن کردن فساد دارد امر مبارزه با فساد را در کره به اجرا گذاشت به دستور وی برنامه جامعی برای مبارزه با فساد تدوین شد. وی علل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ کره را فساد می داند. به دستور او قوانین و مقررات مورد تغییر وبازنگری قرار گرفتند و اقدامات نظامی مداومی برای مبارزه با فساد انجام می گیرد. مردم کره نیز مصرانه از دولت می خواهند برای ریشه کن کردن فساد اقدام کند. از این رو تمایلات سیاسی در بالاترین سطح قدرت و حمایت عمومی مردم از تلاشهای ضد فساد که دو عامل مهم بوده فراهم شده است. (ربیعی، ۱۳۸۳، ۱۵۷)