تجارت الکترونیک:/پایان نامه درباره تجارت الكترونيك و بیمه

تجارت الکترونیک:/پایان نامه درباره تجارت الكترونيك و بیمه

تجارت الکترونیک:

تجارت الکترونیک هم به علت نو پا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد (سوکول[1]، 1995) که به تعدادی از آنها اشاره می شود.

تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است ( ارل[2]، 2000).

هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذی نفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند. )موحدی، 1380) که تفاوت اساسی آن با تجارت سنتی در نحوه تبادل اطلاعات می باشد. در تجارت سنتی اطلاعات از طریق ارتباطات چهره به چهره و یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم پستی انتقال پیدا می کند ولی در تجارت الکترونیکی توسط شبکه های کامپیوتری این فرآیند صورت می پذیرد)صدقیانی ،1384).

پیشرفت های عصر حاضر در تکنولوژی اطلاعات، مرزهای بین صنایع را در هم شکسته و با دسترسی مشتریان به انواع اطلاعات و تعاملات مستقیم با شرکت ها در هر زمان، بازاریابی را با چالش های گسترده ای مواجه کرده و کانون قدرت را به سوی مصرف کنندگان سوق داده است؛ به طوری که فعالیت هایی نظیر گسترش کانال های ارتباطی، شیوه های قیمت گذاری، تبلیغات و بسیاری دیگر از فعالیت های بازاریابی دچار دگرگونی شده اند.) ابراهیمی، 1387)

2-3) مزايا و معايب اينترنت و تجارت الكترونيك:

به طور كلي تجارت الكترونيك در برگيرنده انواع شكلهاي مختلف انجام كسب و كار (و فعاليتهاي اقتصادي) از طريق ابزارهاي الكترونيكي مي باشد كه در آن منظور از كسب و كار، فعاليتهائي است كه هم براي موسسه و هم براي مشتريان و ذي‌نفعان ارزش توليد كنند (Wigand,1997). به طور ساده‌تر تجارت الكترونيك اغلب به انجام كسب و كار به صورت الكترونيكي اطلاق مي‌شود كه در برگيرنده فعاليتهاي مرتبط با توليد، ترويج و تبليغ[3]، فروش[4] و توزيع[5] محصولات از طريق شبكه‌هاي ارتباطي است (سازمان جهاني تجارت، 1998) و تفاوت در تعاريف مربوط به تجارت الكترونيك، عمدتاً ناشي از تفاوت در فناوري به كار گرفته شده مي‌باشد.
به طور كلي تجارت الكترونيك ازچهار طريق (كسب و كار به كسب و كار ، كسب و كار به مشتري ، مشتري به مشتري و مشتري به كسب و كار) عملي است كه در سالهاي اخير مدل B2B در مقايسه با ساير بخشها بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. به كارگيري تجارت الكترونيك همانند ساير روشهاي انجام كسب و كارها، مزايا و معايب خودش را دارد. برخي از مزاياي به كارگيري تجارت الكترونيك در كسب و كارها به صورت موارد در پي آمده است (بروميده و اعرابي، 2005، توربن و ديگران، 2002 و توربن و كينك، 2003):

o افزايش سرعت محاسبه و پردازش سريع اطلاعات و انتقال فوري آن

o افزايش حجم فروش و كاهش هزينه‌هاي فروش

o دستيابي به بخشهاي كوچك و پراكنده بازار

o افزايش و ايجاد فرصتهاي فروش

o شناسائي تامين‌‌كنندگان جديد و شركاي تجاري جديد و ارتقاي همكاري با آنها

o تمهيد امكانات جديد براي مشتريان و امكان مقايسه محصولات و قيمتها در كمترين زمان

o ايجاد امكان كار تمام وقت و همكاري از راه دور

o بهبود وجهه شركت به عنوان يك شركت پيشتاز و مدرن

o كاهش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري مورد نياز براي ايجاد وگسترش شبكه نمايندگيها

o گسترش كسب و كار با حذف محدوديتهاي جغرافيايي

o كاهش هزينه‌هاي تمام شده براي عرضه محصولات و خدمات

o افزايش همخواني محصولات وخدمات با نياز مشتريان، ازطريق نوآوري و ايجاد تنوع

o ارتقاي توان تبليغات و ترويج محصولات، با هزينه‌هاي كمتر

o سهولت پرداخت خسارات و تسويه حساب و شفافيت فعاليتهاي مرتبط

o گسترش ارتباط با مشتريان و تسريع در ارائه خدمات مورد نظر به آنها

o ارتقاي بهره‌وري كاركنان‌و افزايش توانمندي مشاغل در سطح سازمان

o تسهيل همكاري و انتقال دانش ميان ذي‌نفعان (سهامداران، نمايندگيها، كارگزاري‌ها و …)

به طوركلي دو نوع محدوديت فني و غير فني در پياده‌سازي تجارت الكترونيك وجود دارد. موانع فني دربرگيرنده مسائل مربوط به امنيت و قابليت اعتماد به شبكه و اينترنت، سخت‌افزار، نرم‌افزارهاي مورد نياز و عدم‌سازگاري برخي از نرم‌افزارهاي تخصصي با قابليتهاي شبكه مي‌باشد.از طرف ديگر، زمينه‌هاي‌توسعه‌تجارت الكترونيك، امنيت اطلاعات كاربران، دسترسي به مشتريان، علاقه مندي مشتريان به امتحان و لمس كالاها قبل از خريد از جمله محدوديتهاي غيرفني بازدارنده گسترش تجارت الكترونيك در كسب و كارها محسوب مي‌شوند (توربن و كينگ، 2002).

[1] Sokol

[2] Erl

[3] Propaganda

[4] Sale

[5] Distribution

مدیر سایت