بهترین نوع شکلات برای سلامتی کدام است؟

بهترین نوع شکلات برای سلامتی کدام است؟

به نقل از Montezuma II امپراطور ازتکا آورده ان که یه سرباز فقط با خوردن یه فنجون کاکائو می تونه یه روز کامل رو دووم بیاره.

اما منظور Montezuma II شاید شکلات داغی که ما این روزا میل می کنیم نیس و ایشون در اصل به دانه های ریگ مانند و تلخی اشاره داشته که گاه لایه ای از کلسیم روشون قرار داشته.

شکلاتای شیرین امروزی که ترکیبی از شیر خشک و شکر رو در خود دارن محصول انقلاب صنعتی هستن. البته تا این اواخر حتی تصور هم نمی شد که شکلات اثرات بالقوه ای در سلامت آدم داشته باشه و بیشتر به عنوان لذت آمیخته به گناه از اون یاد می شده.

اما تحقیقاتی که در سی سال گذشته انجام شده دیدگاه ما رو نسبت به شکلات و کاکائو (ماده پایه واسه جفت و جور شکلات) تغییر داده. این تغییر دیدگاه حتما از سال ۱۹۹۷ میلادی به دنبال انتشار یافته های تحقیقی شروع شد که محققان دانشگاه هاروارد روی بخشی از جمعیت پاناما و کلمبیا انجام دادن که اصلاحا Kuna خونده می شدن.

محققان گزارش دادن مردمانی که در سواحل پاناما زندگی می کنن فشار خون پایینی دارن، عمرشون طولانی تر، اندازه سکته و حمله قلبی در اونا به مراتب کمتر و آمار ابتلایشان به دیابت و سرطان هم نسبت به آدمایی که در سرزمینای اصلی پاناما زندگی می کنن کمتره.

اونا در گزارش خود اعلام کردن فرق این مردمون در کاکائو است چراکه مردمون Kuna به صورت میانگین پنج فنجون ماده غذایی ساخته شده از اونو در طول روز مصرف می کنن.

از زمان منتشر کردن این گزارش، تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی بیشتری انجام شد که همه تایید کننده اثرات به درد بخور شکلات و کاکائو روی شاخصای سلامت قلبی از جمله رگای خونی، سطح کلسترول HDL (خوب) و فشار خون بودن.

سوالی که مطرح شد این بود: کاکائو چه ماده ای داره که این اثرات مثبت رو روی سلامتی میذاره؟ جواب شاید فلاونولا و ترکیبی به نام epicatchinه. در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص گردید که epicatchin یه جور آنتی اکسیدان بسیار قویه. با این همه عملکردی که در بدن آدم از خود به نمایش می گذاشت به طور کامل مثل یه آنتی اکسیدان نبود.

این ماده در مقابل اثرات دیگری رو در بدن از خود نشون می داد؛ کم کردن از تنش و فشارهای وارده به رگای خونی یکی از اثرات مثبت برشمرده شده واسه اون بود که در آخر به پایین آوردن فشار خون کمک می کرد و تولید کلسترل HDL رو آسون کردن می کرد و به کارکرد بهتر انسولین منجر می شد. در واقع دلیل آوردن محققان این بود که epicatchin ایجاد این اثرات بیولوژیکی رو ساده تر می کنه.

اما یکی از اصلی ترین مشکلات واسه طبقه بندی کردن شکلات به عنوان یه ماده غذایی سالم انرژی، چربی و شکریه که در اشکال صنعتی اون هست. مشکل دیگه اون هستش که بیشتر شکلاتای موجود در فروشگاه ها شامل اندازه کم فلاونول از جمله epicatchin هستن و در نتیجه اثری که باید رو روی سلامتی آدم بر جای نمی ذارن.

سوال اینجاس که با در نظر داشتن این موضوع چیجوری میشه یافته ها به دست اومده از بسیاری تحقیقات انجام شده دور و بر شکلات رو توجیح کرد؟ در واقع این تحقیقات روی شکلاتایی انجام شدن که در فروشگاه ها وجود ندارن و اثراتی هم که در مردم Kuna دیده شده شاید به خاطر مصرف زیاد کاکائو در اونا بود.

مصرف کاکائوی خالص

اگه شکلات شامل مقدار کافی epicatchin نیس و در نتیجه تاثیر چندانی بر سلامت آدم نداره اون وقت تکلیف کاکائو چه میشه؟

محققان فکر می کنن دانه های کاکائو که از درختی به نام Theobroma cacaoبه دست میاد تاثیر به مراتب بیشتر روی سلامت آدم دارن.

با این همه باید اشاره کنیم این اواخر تحقیقی که نشون دهنده اثرات مثبت کاکائو روی کاهش خطرات بیماریای قلبی عروقی باشه انجام نگرفته و همه تحقیقات چند سال گذشته دور شکلات یا کاکائوهای صنعتی بودن.

پس، در آخر میشه اینطور نتیجه گرفت که شکلات غذای سالمی نیس هرچند که تحقیقات جور واجور نشون دهنده اثرات مثبت اون (شکلای جور واجور بهینه سازی شده آزمایشگاهی) روی بدن آدم هستن. پس بهترین پیشنهاد ای که محققان حالا در اختیارمون قرار میدن اینه که نباید شکلاتای صنعتی رو واسه بهره مندی از اثرات سلامتی شون مصرف کرد چراکه این مواد اینجور تاثیری ندارن.

مدیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *