آیا کاربران اینترنت بالاخره می توانند به دریافت خسارت قطعی و کندی سرعت اینترنت از ISP ها امیدوار باشند؟

آیا کاربران اینترنت بالاخره می توانند به دریافت خسارت قطعی و کندی سرعت اینترنت از ISP ها امیدوار باشند؟

هر کسی که تا حالا در ایران کاربر اینترنت بوده باشه به طور قطع با قطعیا و کندی گاه و بیگاه سرعت مواجه شده؛ اختلالاتی که بر خلاف قرارداد اولیه با شرکت ارائه دهنده اینترنت رخ میدن و همیشه با افتادن تقصیر به گردن نهادای دیگه، کسی در صدد جبران نقصان انجام شده در خدمات تعهد شده به کاربر پایانی اینترنت بر نمیاد. خیلی از کاربران اینترنت در ایران از این موضوع بی اطلاع هستن که طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد قانون گذار در بخش ارتباطی کشور، شرکتای ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISPا) وظیفه دارن در صورت داشتن قطعیای زیادتر از اندازه مجاز، به کاربران خود خسارت پرداخت کنن.

همین قوانین در مورد سرویسی که خود این شرکتا از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می کنن هم صدق می کنه. یعنی اگه ISPا در دریافت پهنای باند از شرکت ارتباطات زیرساخت دچار مشکل شن، شرکت ارتباطات زیرساخت مکلفه طبق قوانین موجود و قراردادی که واسه سرویس دهی میان دو شرکت به امضا رسیده خسارتای مربوطه رو به شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت پرداخت کنه.

با این وجود تجربه خیلی از کاربران اینترنت نشون میده شرکتای ارائه دهنده خدمات اینترنت به بهانه های جورواجور از جمله پرداخت نشدن این خسارت از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت از زیر بار پرداخت خسارت به کاربران پایانی واسه قطعیای زیادتر از اندازه شونِه خالی می کنن. شونِه خالی کردن ISPا در حالیه که محمدجواد جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در این باره گفته: «این که بعضی وقتا گفته می شه شرکت زیرساخت SLA (موافقت نامه سطح خدمات) رو رعایت نمی کنه حرف دقیقی نیس».

واسه اطلاعات بیشتر، موافقت نامه سطح خدمات یا Service Level Agreement یه قرارداد دوجانبه بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده س که براساس توافق و به خاطر تضمین فاکتورای کیفیت خدمات توافق شده منعقد می شه، مخصوصا در صنعت ارتباطات. در این قرارداد کیفیت سطح خدمات، چگونگی اندازه گیری سرپیچی از سطح خدمات و ضمانتای اجرایی اون تعیین باید شه.

جهرمی در ادامه اضافه کرده: «ما باید به مقررات تعیین شده معتقد بوده و براساس اونا برخورد کنیم، اما درباره مناسب بودن شاخصای این بحث می توان از سازمان تنظیم مقررات پیگیریای لازم رو انجام داد. شاید در این مورد جا داشته باشه که کمی روی شاخصای تنظیم شده تجدید نظر شه». ایشون در جواب به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه مقدار خسارتای پرداخت شده از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت به ISPا واسه نقصان خدمات چقدر بوده اعلام کرد: «حالا جزئیات این آمار رو ندارم، اما به زودی این رقم رو اعلام می کنم».

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه کاربران پایانی در آخر می تونن به دریافت خسارت از شرکتای ارائه دهنده خدمات اینترنت امید داشته باشن یا خیر گفت: «در این مورد چیزی که به شرکت زیرساخت مربوط می شه شاید حدود ۲۰ درصد باشه، در حالی که بیشتر از ۴۰ درصد این سهم به شرکت مخابرات برمیگرده. ما براساس چیزی که در قرارداد گفته شده این خسارتا رو پرداخت می کنیم».

مدیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *