آزمون تی تک نمونه ای:پایان نامه ارائه مدلی جهت بازاریابی گردشگری
آزمون تی تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نظری و تجربی
آزمون تی تک نمونه ای[1] براي آزمون فرض پيرامون ميانگين يک جامعه استفاده مي شود. در بيشتر پژوهش هائي که با مقياس ليکرت انجام ميشوند جهت بررسي فرضيه هاي پژوهش و تحليل سوالات تخصصي مربوط به آنها از اين آزمون استفاده مي شود. در این آزمون فرض بر این است که دادهها، نمونههایی از یک جامعه با یک توزیع خاص هستند. پس این آزمون، فرضیه صفر را مورد آزمون قرار میدهد که آیا نمونه متعلق به جامعهای با میانگین مشخص است یا خیر؟ لازم به ذکر است که در تحقیقات مدیریت و سازمان برای بررسی اهمیت ابعاد تحقیق در جوامع گوناگون از این آزمون استفاده میشود. در پژوهش حاضر نیز برای اینکه مشخص شود که آیا میانگین دادههای مربوط به هفت بعد مورد بررسی با میانگین جامعه فرضی (یعنی 3) که همان میانگین نظری است، برابر هستند یا خیر، از آزمون تی تکنمونهای استفاده شده است.
ابتدا دو فرضیه آماری در مورد آزمونهای تی تک نمونه ای ابعاد هفت گانه تحقیق به شرح زیر هستند:
- H0: تأثیر (اهمیت) بعد مورد نظر از دید پاسخ دهندگان در حد متوسط است.
- H1: تأثیر (اهمیت) بعد مورد نظر از دید پاسخ دهندگان در حد متوسط نیست.
نتایج اجرای آزمون تی تک نمونهای برای ابعاد تحقیق در جدول زیر آمده است:
جدول 4-5: نتایج آزمون تی تک نمونه ای ابعاد موثر بر بازاریابی گردشگری
ابعاد | مقدار t | سطح معناداری | میزان خطا | نتیجه آزمون | فاصله تفاوت اختلاف μ-3 در سطح اطمینان 95% | |
حد بالا | حد پایین | |||||
محصول / خدمت | 683/10 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 6240/0 | 4291/0 |
قیمت | 616/18 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 8158/0 | 6592/0 |
تبلیغات | 482/9 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 6302/0 | 4127/0 |
مکان | 192/4 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 3301/0 | 1185/0 |
افراد | 060/4 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 3141/0 | 1084/0 |
فروش | 941/6 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 4772/0 | 2656/0 |
امکانات فیزیکی | 575/4 | 000/0 | 0.05 | رد H0 و پذیرش H1 | 3949/0 | 1566/0 |
با توجه به اینکه سطح معناداری در هر هفت آزمون تی تک نمونه ای کمتر از 0.05 شده است، فرض صفر (H0) رد شده و فرض یک (H1) پذیرفته میشود. بدینمعنی که در فاصلهاطمینان 95% تفاوت معناداری بین میانگین ابعاد موثر بر بازاریابی گردشگری و میانگین فرضی جامعه (3) وجود دارد. علاوه بر این، مثبت بودن مقادیر حد بالا و پایین فاصله تفاوت اختلاف میانگین ابعاد با 3 نشان میدهد که میانگین امتیازات تمامی ابعاد از 3 بیشتر میباشد. به عبارت دیگر اهمیت یا تأثیر عوامل محصول / خدمت، قیمت، تبلیغات، مکان، افراد، فروش، و شواهد و امکانات فیزیکی بر بازاریابی گردشگری تأیید میشود.
[1] One Sample T-test