ایزو9000 و تجارت بین المللی/پایان نامه رابطه نظریه وابستگی با عملکرد عملیاتی

دانلود پایان نامه

ایزو9000 و تجارت بین المللی

دلایل زیادی برای اخذ استاندارد ایزو9000 توسط سازمان­ها وجود دارد. این گواهینامه، تضمینی در خصوص کیفیت و خدمات ندارد بلکه، تصدیق می­کند که آداب تجارت درست اعمال شده­است. به همین دلیل می­توان آن را به عنوان ابزار مهمی برای بازاریابی به منظور توسعه، تقویت و سهولت در ارتباطات کسب و کار با شرکای ملی و بین­المللی دانست. کارشناسان و محققان در این مطلب هم­عقیده اند که شناخت بهتر این گواهینامه به صاحبان مشاغل در ارتباط بهتر با سازمان­های دیگر حتی در کشورهای متفاوت کمک می­کند. به طور خاص، گلوگرتی و گراجک[1] (2008) سه ویژگی اصلی تجارت را بیان کردند:

1- راهنمای تعهد کیفیت. شرکت­های دارای این گواهینامه بر این مطلب مفتخرند که دارای سیستم کیفی برای اطمینان از کیفیت خدمات یا محصولات هستند. شرکت­ها خود بر این باورند که اخذ این گواهینامه به آنها برای تجارت بهتر یاری می­رساند. این مطلب نیز بسیار حائز اهمیت است که هنگامی­که متصدیان از کشور فروشندگان نباشند، باید بتوانند روابط بین­المللی مناسبی را با آنها برقرار کنند و به این مطلب از طریق اخذ این استاندارد می­رسند. بطور خلاصه، می­توان گفت که گواهینامه­ی ایزو9000 رابطه­ی بسیار کم هزینه و پرفایده را به اخذ کنندگان آموزش می­دهد.

2- زبان متداول. شواهد حاکی از آن است که گواهینامه­ی ایزو9000 ، زبان مشترکی است که موجب تسهیل در ارتباط با کسب و کارهاست. این زبان متداول علاوه بر ارتباط درونی می­تواند در ارتباطات در سطح بین المللی با مشتریان یاری بخشد. این زبان، این اجازه را به مشاغل کشورهای مختلف می­دهد که بدون هزینه­ی بالا در مورد استانداردهای کیفیت با سازمان­های دیگر ارتباط داشته باشند.

3- فرونشاندن کشمکش. ایزو9000 ، کمک شایانی به کم کردن و یا از بین بردن کشمکش­های بین سازمان­ها می­کند.

به علاوه با ایجاد تمایز بین هر بخش کاری و مشخص کردن مسئولیت از کشمکش­های بین سازمانی نیز جلوگیری می­کند. در نتیجه، بهترین راه برای کاهش اختلاف بین مشاغل در کشورهای مختلف، اخذ این گواهینامه است.

بطور خلاصه، می­توان گفت که گواهینامه­ی ایزو9000، مهارت هایی را به سازمان­ها می­آموزد که به کمک آن می توانند در ارائه­ی بهتر خدمات و محصولات موفق­تر باشند. زبان مشترکی بین آنهاست برای ارتباط بهتر و از اختلاف و کشمکش نیز جلوگیری می­نماید(فرانچسینی و همکاران، 2010، ص 559-560).

گرایدتس[2] در این­خصوص اظهار می­دارد که پیاده­سازی استانداردهای ایزو9000، موجب مشخص و شفاف شدن فرآیندهای درون­سازمان شده و از این طریق، تغییرات کنترل شده اعمال می­گردد. دوم آنکه یک دستورالعمل کنترل مستندات، بخشی از یک سیستم کیفیت ایزو9000 می­باشد که این امر تهیه­­­ی  دستورالعمل و روش­های اجرایی مربوطه و نگهداری آنان در  سازمان را میسر می­سازد.

مهمترین الزام برای مدل جدید، توانایی آن به منظور تمرکز بر روی جنبه­های سازمانی و نتایج و روابط آنها با یکدیگر می­باشد. با ادغام عواملی از قبیل بهبود مستمر و رضایت مشتری، ویرایش جدید این استاندارد تبدیل به ابزار مؤثرتری می­گردد و به سازمان­ها کمک خواهد نمود که عملیات خود را بهبود داده و رقابت­پذیری را افزایش دهند که به نفع مشتریان خواهد بود. بهبود مستمر کیفیت و کاهش نرخ­خوایی، همراه با افزایش مداوم رضایت مشتری، ارزش­محوری دمینگ و TQM می­باشد که در این استاندارد بطور صریح اشاره شده­است (ویشکایی، 1389، ص17).

[1] – Clougherty and Grajek

[2] – Geraedis

دانلود پایان نامه

Author: مدیر سایت