از گفتن این ۵ جمله به کسانی که اختلال اضطراب دارند خودداری کنید

 

دیدن زجر کشیدن بقیه (به ویژه کسی که برایتون مهمه) ترسناک و ناراحت کنندهه (به ویژه اگه از چیزی زجر بکشند که واسه شما ناشناخته باشه). اما واسه ۶٫۵ میلیون نفر ایرونی که دچار مشکلات عصبی (psychiatric disorders) هستن، عصبی شدن، ناراحتی، نگرانی، حمله عصبی و حتی تشنج بخشای جدانشدنی زندگی هستن. همونجوریکه زندگی افراد با هم متفاوته، تجربه ای هم که از استرس دارن متفاوته. واسه همین شاید راه حلی که واسه یکی مؤثر واقع شه، واسه دیگری بی فایده باشه.

استرس همیشه بخشی از زندگی من بوده و هست. همیشه می خواستم همه چیز رو تحت کنترل خودم داشته باشم ولی این که نمی تونستم همه چیز رو پیش بینی کنم – و برایشون برنامه ریزی کنم – باعث اضطرابم می شد

در سالایی که با استرس زندگی کردم، درسای زیادی گرفتم که مهم ترین شون اینه: این خودِ ما هستیم که در مورد درمان مریضی مون تصمیم می گیریم. نوشداروی شما هر چه باشه، چه جلسات روانشناسی، چه یوگا، چه تمدد اعصاب یا دارودرمانی (یا ترکیبی از اونا) فقط روشی که منحصرا مناسب شماس، باعث سلامتی تون میشه.

منظورم این نیس که شما در این راه تنها هستین و تموم مسئولیت روی دوش خودتونه. همه ی ما به همراهی و حمایت عاطفی بقیه نیاز داریم. درکی که همه مردم از مریضیای روانی دارن، هنوز از خیلی جهات اشتباهه و باعث آسیب دیدن افراد مریض می شه. فراموش نکنیم، همدردی با بقیه، تفاهمات رو برجسته و اختلافات رو کمرنگ می کنه.

مطلب مرتبط :   از بین بردن جای جوش؛ ۱۴ ماده طبیعی که صورت شما را پاکسازی می‌کند- قسمت 2

اگه دوست، همسر یا یکی از اعضای خونواده ی شما با استرس دست و پنجه نرم می کنه، سعی کنین هیچ وقت این پنج جمله رو به زبون نیارین. در این صورت می تونین بهتر با هم رابطه برقرار کنین.

۱. «خوشحال باش دیگه»

متأسفانه قضیه به این سادگی نیس. واسه افرادی که دچار استرس هستن، وقتی به دلیلی ناراحت هستن، خوشحال بودن خیلی سخت تر از چیزیه که مثل اینکه. نشونه که می خواهیم خوشحال و آروم باشیم، اما این که به ما بگید چه حسی داشته باشیم، حالمون رو بهتر نمی کنه. باعث می شه احساس کنیم ما رو نمی فهمید یا اشتباه در موردمان قضاوت می کنین.

۲. «آروم بگیر»

بله، آرامش خیلی حس خوبی ست. اما دوباره می گم، این که به کسی بگید فلان حس رو داشته باش، بی این که راه و روشش رو بگید، سریع ترین راه واسه به تنهایی کشاندن اوست. اگه می خواید به کسی که دوستش دارین کمک کنین تا آرامش داشته باشه، انتقال تمرکزش روی درست نفس کشیدن، می تونه کمک بزرگی باشه.

۳. «ادای دیوونها رو در نیار»

استرس موجود ناشناخته ایه. واکنش افرادی که استرس دارن، در شرایط مختلف، ممکنه از دید بقیه بی منطق به نظر برسه. حتی بعضی وقتا امکان داره خودمون هم نتونیم دلیلی واسه ناراحتی مون پیدا کنیم. جدا از این که به نظر شما کی حق داره مضطرب باشه و کی حق نداره؛ وقتی کسی رو «دیوونه» خطاب می کنین، نباید توقع واکنش مثبتی داشته باشین.

مطلب مرتبط :   ازدواج با افراد خودشیفته چه معایبی دارد؟

۴. «قدر داشته هاتو بی»

شاید این بدترین حرفی باشه که تا به حال شنیده ام. همیشه سعی کردم قدردان نعمتای زندگیم باشم و این کار رو رفتاری سالم می دونم. اما استرس و تشکر تقریبا هیچ ربطی به هم ندارن. جنگ کردن با استرس (یا هر مشکل دیگری) باعث نمی شه حق نشناس باشین. این لکه ی ننگ همیشه روی مبتلایان به استرس بوده و باعث می شه این افراد حس بدی نسبت به خودشون داشته باشن.

۵. «فکر می کنی مریضی ولی اشتباه می کنی»

تپش قلب، دستای عرق کرده و خیس و نفسای بریده بریده نشون میدن که استرس خیالی نیس که در گوشه ای از مغز جا خوش کرده. واسه ما استرس واقعیه و همه جا احساسش می کنیم. اگه به ما بگید احساسی که داریم فقط یک توهمه، مثل اینه که به کسی که نظارت شکسته بگید دردی که حس می کنه خیالی بیش نیس.

از همه این حرفا که بگذریم، همه ما انسانیم. اگه می خواهیم در مورد مریضیای روانی دید بهتری داشته باشیم، اولین قدم اینه که محیطی رو فراهم کنیم که همه احساس کنن همونجوریکه هستن در جامعه پذیرفته می شن و دور و بریا شون تحت هر شرایطی دوستشان دارن.

برگرفته از: mindbodygreen